مایکت

آیا انتشار برنامه در مایکت ارزشش را دارد؟

این سوالی بود که زمانی که ما هم می خواستیم برنامه را در مایکت منتشر کنیم از خودمان پرسیدیم. من در اینجا تجربه شخصی خودمان را در این مورد با اعداد و تحلیل های واقعی می نویسم تا دیگران هم بتوانند دید بهتری در مورد مایکت داشته باشند.

پیش از همه باید به عنوان یک توسعه دهنده بدانید که به طور قطع بهترین استور فعلی ایرانی (الان یعنی در آبان 96) بدون شک کافه بازار است. برای انتشار برنامه خود پیش از همه باید کافه بازار را در نظر داشته باشید. در واقع هیچ یک از استورهای دیگر به اندازه کافه بازار در فروش محصول و معرفی شما موثر نیستند. اما زمانی می رسد که شما میخواهید بدانید ایا با توجه به وقتی که باید برای تطبیق برنامه و انتشار آن در مایکت بگذارید و انتشار همیشگی به روزرسانی ها در مایکت، این کار ارزشش را دارد یا نه.

در جواب کوتاه باید بگویم که بله. این بله را من با توجه به نکات زیر گفتم:

  • در حال حاضر برنامه ما حدود 40هزار نصب در بازار و 20هزار هزار نصب در مایکت دارد و به صورت ماهیانه (مطابق گزارش فروش متوسط سه ماه گذشته) ما در بازار 5 برابر مایکت فروش داشتیم. از این آمار می توان نتیجه گرفت که کاربران کافه بازار 2.5 برابر بیشتر اقدام به خرید برنامه ها می کنند. (نظر خودم را در مورد دلیل این تفاوت در ادامه مطلب می گویم.) اما با این وجود درآمد ما از مایکت هم عدد قابل قبولی است که ارزش زمان صرف شده را کاملا دارد.
  • از طرف دیگر بخش بزرگی از کاربران ما در بازار افرادی هستند که از طریق وبسایت خودمان برای نصب برنامه معرفی شده اند در حالی که مایکت بیشتر کاربرهایش را خودش جذب کرده. این موضوع به این دلیل است که در مایکت به صورت کلی با توجه به رقابت کمتر امکان دیده شدن برنامه شما بیشتر است. در ضمن به نظر می رسد مسئولین مایکت با دقت بیشتری محصولات را بررسی می کنند و البته بیشتر هوای توسعه دهنده را دارند.

آیا مایکت واقعا آنقدری که ادعا می کند کاربرد دارد؟

با توجه به فروش پایین تر برنامه در مایکت من هم در ابتدا شک کردم که ممکن است کاربران مایکت به اندازه ای که ادعا می کند نباشد، اما با توجه به اماری که از داخل برنامه و کاربران به دست آوردیم تمام کاربران مایکت واقعی بودند. به نظر من و با توجه به مشاهداتی که از محیط مایکت داشتم علت کمتر خرید کردن افراد در مایکت، پایین تر بودن متوسط سن کاربران مارکت نسبت به کافه بازار است (به نظر می رسد بیشتر کاربران مایکت بچه مدرسه ای هستند).

مایکت چه مزیت هایی نسبت به کافه بازار دارد؟

اولین نکته و مهمترین آنها طرز برخورد کارمندان مایکت با توسعه دهنده است. گرچه کارمندان کافه بازار هم بسیار محترمانه با توسعه دهنده برخورد می کنند اما به نوعی تحویل نگرفتن و اهمیت ندادن به نظر توسعه دهنده در رفتار آنها مشخص است. من دو بار در مورد نکات ریزی که میتواند محیط کافه بازار را برای استفاده توسعه دهنده بهبود دهد با کافه بازار مکاتبه داشتم و در هر دو مورد به طور محترمانه ای “ما خودمون بلدیم” را در جواب دریافت کردم. در مقابل مایکت اهمیت بسیار زیادی به نظر توسعه دهنده می دهد (احتمالا چون هنوز به اندازه کافه بازار بزرگ نشده).

نکته دوم امکانات به مراتب بهتر مایکت برای توسعه دهنده است. پنل توسعه دهنده مایکت بسیار بسیار جذاب و کاربردی است و یک اپلیکیشن هم برای دسترسی به پنل طراحی کرده که می توانید اطلاعات فروش و امار را از طریق موبایل در آن ببینید. مایکت همچنین امکانات جالبی مثل:امکان دادن کد هدیه به کاربران را ایجاد کرده (امکانی که خیلی بدیهی و اولیه است اما کافه بازار آن را ندارد) از طریق این کد شما میتوانید برنامه را به صورت هدیه به دوستان و آشنایان بدهید (قبل از مایکت هر بار کسی می گفت یک نسخه رایگان از برنامه به من بده من باید سه بار رنگ عوض می کردم که نمی شود و طرف فکر می کرد خسیسم). محیط کاربری مایکت هم به نوعی ساده یک شبکه اجتماعی است که امکان معرفی برنامه ها بین کاربران را میدهد. این امکان سرعت تبلیغ اپلیکیشن شما را افزایش می دهد.

نکته سوم در ثبات سیستم فروش مایکت است. سرور توسعه دهندگان و فروش کافه بازار حداقل چند بار در هفته دچار مشکل می شود. مشکلاتی مثل عدم امکان مشاهده اطلاعات فروش، عدم امکان خرید محصول توسط کاربران و … . در مدت 6 ماهی که ما با مایکت کار می کردیم تا به حال با چنین مشکلاتی رو به رو نشدیم.

آیا اگر برنامه را در مایکت منتشر کنیم بازار ناراحت می شود؟

مگه بازار بچه است؟! 😀 در تجربه ما به هیچ عنوان چنین موضوعی وجود نداشت. بازار با همان روال قبلی با برنامه ما برخورد کرد. البته به نوعی در معیارهای انتشار برنامه های برگزیده بازار قید شده که برای برنامه هایی که فقط در بازار منتشر شوند مزایا قائل خواهند شد اما ما با وجود اینکه برای مدت 3 ماه تنها در بازار منتشر شده بودیم هیچ مزایایی ندیدیم. من به شخصه رفتار برخی از برنامه های پر طرفدار دیگر را هم بررسی کردم و متوجه مزایای خاصی از طرف بازار نشدم (کلا فکر نمی کنم بازار انقدر در مورد برنامه ها تحقیقی انجام دهد.)

آیا مایکت از کافه بازار جلو می زند؟

به نظر شخصی من خیر. حداقل نه در چند سال آینده. البته مایکت در حال کم کردن فاصله اش با کافه بازار است و مطمئنا در آینده به کافه بازار نزدیک تر می شود. این موضوع به شدت به رفتار کافه بازار در آینده نزدیک بستگی دارد.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

44 comments

  • به نظر من امکان جلو زدن مایکت وجود دارد .چون به قول شما بیشتر کاربران مایکت بچه مدرسه ای هستند و این ها احتمالا در آینده هم مایکت را به جای بازار انتخاب کنند

    • این موضوع کاملا محتمل است. باید صبر کرد و دید در اینده چه میشود، البته اخیرا من احساس کردم از نظر توسعه مایکت کمی کند شده و سرعت تغییرات در ان کم شده. شاید به این علت باشد که تغییرات قبلی بازخورد خوبی از کاربران دریافت نکرده یا شاید دلیل دیگری دارد.

  • سلام علی آقا لطفا به ایمیل من یک ایمیل بفرستید من کارتون دارم راه ارتباطی در وبلاگتون پیدا نکردم ممنون

      • سلام برنامه من توی مایکت انتشار نمیشه و میگه که کیفیت
        و گرافیک موردنظر رو نداره در حالی که در مایکت هزاران کتاب
        برنامه بدون گرافیک و بدردنخور هست و برنامه من یه برنامه کاربردی مرتبط با بازی پرطرفدار ماینکرافته اگه نظری دارید کمک کنید.ایمیل من mhmd.salmb1@gmail.com

        • سلام. در این مورد باید با تیم پشتیبانی مایکت صحبت کنید. اگر بیشتر پیگیری کنید احتمالا در مورد جزئیاتی که پیش از انتشار نیاز به تغییر ان وجود دارد برای شما بیشتر توضیح میدهند.

  • سلام
    ممنون بابت مطلب مفید من هم در یکسال گذشته به نتیجه ای که شما منعکس کرده اید رسیده ام در مورد رفتار تیم بازار غرور خاصی حاکم است که بنظر من این غرور فنی در آینده برایشان گران تمام می شود

  • با عرض سلام خدمت شما میخواستم بدونم برای انتشار برنامه در مایکت باید در ابتدا قیمتی پرداخت کنیم (مثل کافه بازار) یا خیر.و اگر بله چه مقدار؟
    باتشکر

  • بهترین اپ ها رو طراحی و در مایکت قرار داده ام نتیجه سالها تجربه با بهترین شیوه های آموزشی و قیمت بسیار مناسب، اما به نظر من مایکت فقط تلاش داره توسعه دهندگان را به پرداخت هزینه سنگین برای تبلیغات اپ هاشون جذب کنه وقتی بهترین برنامه ها ظرف دو ماه یک دانلود هم نداشته باشند معنیش چیه؟!!!
    درصدی که به مایکت پرداخت میشه در ازای اینه که توسعه دهنده تصور میکنه با انتشار در محیط مایکت میتونه فروش داشته باشه وگرنه امکانات دیگری برای پرداخت درون برنامه ای هست که بدون پرداخت هزینه آنچنانی میشه ازشون استفاده کرد و اصلا وارد مایکت نشد.

    • متاسفانه این نقد به مارکت ها وارده که برنامه ها رو به ویژه در ابتدای مسیر حمایت نمیکنن. البته به نظر میتونید با بخش بازرگانی مایکت تماس بگیرید و این موضوع را اطلاع بدید. در تجربه شخصی من به نسبت پیگیر هستن نسبت به پیامهای توسعه دهنده ها.

  • سلام من برنامم در دست بررسی توسط مارکت است
    چقدر پول باید بدم تا مایکت ثبتش کنه ؟!

      • سلام من علی ناطقی هستم و میگم که مایکت خیلی از کافه بازار بهتره چون که من بازی اسفالت ۸ رو توی مایکت نصب کردم اما هر دفعه گفت چنین برنامه ای وجود ندارد همینطور برنامه هلیکوپتر جنگی یا فرمانده کوچک ۲ یا جنگ ربات ها هیچ کدوم نبودنددددددددد البته من ۱۶ سالمه و بچه پیش دانشگاهی هستم ☺☺☺☺

  • دوست عزیز خواهش میکنم بگو چطور باید بازی های خود را در کافه ی بازار یا مایکت بدون هزینه قرار بدم

    • باید در مایکت حساب توسعه دهنده بسازید
      از این لینک https://developer.myket.ir/
      که لازمه اطلاعاتی رو پر کنید مقثل آدرس و کد پستی تصویر اسکن شده کارت ملی یا شناسنامه و …
      بعد از طی این مراحب میتونید به راحتی اپلیکیشن یا بازی تون رو در مایکت انتشار بدید.

  • سلام
    من یه برنامه تو مایکت گذاشتم
    در حال برسی هست
    میخواستم بدونم چقدر طول میکشه

  • امکان جلو زدن مایکت از بازار 100% ممکن است، چون خیلی زود مایکت میاره و ارائه می ده

    • سلام اقا علی یه چی زی میخاستم بگم طراحی سایت برای انتشار برنانه داخلش جقرر هزینه دارد

  • سلام من با اپ اینونتور یک برنامه ساختم. امکان انتشارش و فروشش در مایکت هست؟یا امکان پرداخت درون برنامه ای هست؟آیا کسی با اپ اینتونتور آشنایی داره لطفن منو راهنمایی کنید

    • سلام امکانش وجود داره منم با اپ اینونتور یک برنامه ساختم و برنامم رو در مایکت گذاشتم و الان هم در حال بررسی هست

  • سلام ببخشید میانگین درآمد انتشار کردن یه اپ در بازار و مایکت چقدر است؟
    خیلی واسم مهمه اگه میشه جواب بدین 🙂

  • مایکت هم مثل بازار 30 درصد کارمزد می گیره و هر دو هفته یه بار آپدیت میده بیرون، عملا هیچ مزیتی نسبت به بازار نداره

  • سلام می خواستم بدونم که چقدر طول می کشه برنامه ای که برای انتشار گزاشتیم بررسی بشه؟

    • سلام در مایکت
      وقتی برنامه را برای بررسی ارسال کردید
      نتیجه آن طی سه روز کاری (پنج شنبه و جمعه روز کاری محسوب نمی‌شوند) از طریق ایمیل و پنل توسعه دهنده قابل مشاهده خواهد بود.

      در این وضعیت اطلاعات پایه، نسخه و تصاویر قابل ویرایش نیستند.

  • سلام و درود
    به نظر میاد مایکت از نظر مشتری مداری و رضایت کاربر و همنیطور ظاهر برنامه و به روز بودن برنامه ها خیلی قوی تر از بازار کار میکنه
    تاحالا چندین بار شده که وقتی آپدیت یه برنامه منتشر شده بازار هنوز تا چند روز همون نسخه قدیمی رو گذاشته بوده!!
    🙂

  • میانگین مبلغ ارائه شده به ازای هر بازدید یا کلیک از طریق تبلیغات درون برنامه ای در ایران چقدر است؟

  • به نظرم تنها برتری مایکت به بازار همین شبکه اجتماعی هست .
    .
    ولی به هر حال انتشار برنامه در بازار خیلی به نفع سازنده هست. تا اینکه در مایکت انتشار دهیم.
    .
    پرداخت درون برنامه ای و خرید برنامه در بازار خیلی خیلی بیشتر از مایکت . هست .
    من یک نظر سنجی در برنامه ام در مایکت گذاشتم و 84 درصد کاربران که . گفته بودند که کارت اعتباری برای خرید ندارد.
    .
    و اینکه وقتی در بازار نظر میدهیم . واقعا بررسی میشوند و ممکن هست رد یا تایید شوند.
    ولی در مایکت .
    هوش مصنوعی تصمیم میگیرد که عملکرد ضعیفی دارد.