محصولت تراریخته سرطان زا

آیا غذای تراریخته سرطان زاست؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ بدم کمی در مورد محصولات تراریخته توضیح میدم. محصولات تراریخته به طور ساده، به دسته ای از محصولات کشاورزی گفته میشه که DNA اونها به نحوی غیر طبیعی با هدف ایجاد خصوصیات بهتر تغییر داده شده.

تغییر ژنیتیکی با چه هدفی انجام میشه؟

تغییرات ژنیتیکی در محصولات کشاورزی معمولا با دو هدف انجام میشه:

  • مقاوم کردن گیاه به نوع یا انواعی از افت: در طول سمپاشی برای از بین بردن علف های هرز، در صورتی که خود گیاه به اون سم مقاوم نباشه، خود گیاه هم به همراه آفت از بین میره. به همین دلیل تغییراتی در گیاه به وجود آورده میشه تا دیگه به اون نوع خاص از آفت اسیب پذیر نباشه. در نهایت این کار باعث میشه بهره وری در تولید محصول به شدت بالا بره و البته استفاده بهتری از سم پاشی بشه.
  • مقاوم کردن اونها به نوعی آفت: در صورتی که گیاه نوعی آفت مشخص داشته باشه. با تغییرات اندک ژنتیکی نوعی سم مختص اون آفت در گیاه تولید میشه تا دیگه به اون نوع از آفت اسیب پذیر نباشه. شاید اینکه در گیاه سم ایجاد میشه ابتدا کمی ترسناک به نظر بیاد اما من لیستی از گیاهانی که دارای سم داخلی برای دور کردن آفت هستن رو می نویسم تا ببینید این موضوع چقدر در طبیعت رایجه: چای، قهوه کاکائو، و … . این گیاهان همه دارای سم هستن اما در طبیعت ممکنه چیزی که برای موجود سمیه برای دیگری نباشه (مثلا کاکائو برای سگ سمیست).
  • ایجاد تغییرات برای وقف دادن گیاه با شرایط سخت تر آب و هوایی: از طریق ایجاد تغییرات ژنتیکی میشه مقدار آب مورد نیاز یا دمای حیات گیاه رو تغییر داد. از این طریق میشه زمین های بد آب و هوای بیشتری رو زیر کشت برد و تولید محصولات رو افزایش داد.
  • اضافه کردن ویتامین ها یا مواد مغزی به گیاه: این کار خیلی کمتر از دو مورد قبلی انجام میشه اما برای برخی از گیاهان اجرا شده. با این کار میشه برخی مواد مغزی و مورد نیاز بدن رو در گیاه تولید کرد تا از انواع سوء تغذیه جلوگیری بشه.

مگه قبلا که مردم بدون محصولات تراریخته زندگی میکردن مشکلی داشتن؟

واقعیت اینه که جمعیت جهان به مراتب بیشتر شده و البته استانداردهای زندگی هم به مراتب ارتقا پیدا کردن. در زمان قدیم، حتی تا همین صد سال پیش افراد زیادی در کشور خودمون ایران به خاطر گرسنگی میمردن (الان اگر این موضوع وجود داشته باشه هم خیلی کم شده). از طرفی میزان زمین های قابل کشت در جهان خیلی بیشتر نشدن. در واقع انسان چاره ای به جز افزایش بهره وری تولیدات کشاورزی نداره. ایجاد محصولات تراریخته یکی از بهترین روش های این کار خواهد بود. در صورتی که امکان استفاده از چنین فن آوری هایی وجود نداشته باشد قیمت غذا انقدر بالا میرود که طبقه فقیر جامعه دیگر امکان خرید غذا ندارند.

از کجا معلومه که محصولات تراریخته سرطانزا نیستن؟

موسسات بهداشتی در جهان به شدت با تردید به تولید این مواد نگاه می کنن و آزمایشات سنگینی برای اثبات خطرزا نبودن آنها انجام میشه. در صورتی که خطر بزرگی در استفاده از آنها وجود داشت مطمئنا از تولید آنها جلوگیری می شد. شاید فکر کنید شرکت های بزرگ تنها به فکر سود خود هستند اما طبیعتا دولت ها اجازه استفاده از محصولاتی که به مردم آسیب میرساند را نمی دونن.

البته این واقعیت وجود داره که ایجاد تغییرات در گیاهان ممکن است با ریسک هایی (به ویژه برای محیط زیست) همراه باشه. اما این ریسک ها انقدر زیاد نیستن که نیاز به نگرانی عمومی در رابطه با این محصولات وجود داشته باشه. مردم میتوانن به سادگی از این محصولات استفاده کنند. در واقع همین حالا هم بخش بزرگی از تولیدات کشاورزی جهان از طریق گیاهان تراریخته انجام می شن.

اگر اینطور نیست پس چرا اینقدر مخالفت با این محصولات وجود داره؟

در واقعیت زمانی که اولین بار استفاده از واکسن مرسوم شد، مقاومت اجتماعی بسیار بسیار بیشتری با اون وجود داشت. هر تغییر علمی جدیدی که به نوعی با زندگی ما رابطه دارد برای مردم بسیار حساس است و یک شایعه کوچک کافیست تا حساسیت زیاد مردم را در پی داشته باشه. ما حالا میبینیم که وجود واکسن جان چند نفر رو نجات داده. بهتره در این رابطه کمی به دانشمندان اعتماد داشته باشیم و اجازه بدیم مضر بودن یا نبودن این محصولات رو اونا شناسایی کنن (منظور از دانشمندا مجری تلویزیون یا ماهواره نیست!).

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

3 comments

  • سلام به جناب شهدوست و خوانندگان این مطلب.
    بنده هیئت علمی دانشگاه در زمینه بیوتکنولوژی هستم و بخاطر همین با این موضوع خاص تراریخته ها بیشتر سر و‌ کار دارم.
    اول اینکه تمام نکات مورد اشاره جناب شهدوست صحیح هستن و مستندات علمی در رابطشون وجود داره. نکته دوم در رابطه با سرطان هست که اگر کسی اندکی در رابطه بیماری سرطان و دلیل به وجود اومدنش و مکانیسمش اطلاعات عمومی کسب کنه به احتمال خیلی زیاد تحت تاثیر شعارهای بی اساس سرطان زا بودن تراریختها قرار نمیگیره، در واقع مثل اینه که بگن تماشای تلوزیون باعث سرماخوردگی میشه!
    و در رابطه با مخالفت و دعوای ظاهری در رابطه با بیوتکنولوژی باید بگم که بیشتر این شلوغ بازیا کار کشورهای در حال تلاش برا رسیدن به این فناوریه و با این سیاست رقبا رو سرگردون میکنن تا بازار آینده محصولاتشون خودکفا نباشه، یه کم به مخالفت به فن آوری هسته ای نگاه کنین شباهتهایی وجود داره…
    موفق باشین

  • پروفسور سرالینی تنها یک نفر از تعداد دانشمندان کثیریست که سالها در مورد تراریخته ها تحقیق کرد و مدارک زیادی دال بر سرطان زا بودن تراریخته ها ارائه کرد.

    لطفا تحقیق کنید…

    حامیان تراریخته به فکر جیبشون هستند، اگر یه استادی، دانشمندی یا کسی از تراریخته حمایت کرد به فکر پولی هست که خیلی آسون با این محصولات میشه بدست آورد.

    gmoseralini.org