صرف فعل find در دیکشنری بیاموز

اضافه شدن موتور صرف افعال به دیکشنری بیاموز

یکی از امکانات مدت زیادی بود به دنبال اضافه کردنش به دیکشنری بودیم، اضافه کردن موتور صرف افعال برای زبان‌های مختلف بود. در حال حاضر این موتور رو به صورت تست برای دیکشنری انگلیسی به فارسی و دیکشنری آلمانی به فارسی بیاموز فعال کردیم و به زودی نسخه ترکی و فرانسه اون هم اضافه می‌شه.

موتور صرف دقیقا چه کاری انجام می‌ده؟

صرف یک فعل، یعنی نمایش شکل‌های مختلف گرامری فعل در ساختارهای مختلف گرامری. این ساختارها می‌تونن تفاوت در فاعل جمله، وجه جمله و یا زمان باشن. پس بسته به اینکه فاعل جمله چه مشخصاتی داره یا جمله در چه زمان یا وجهی ساخته می‌شه فعل جمله تغییر می‌کنه. این تغییر معمولا به صورت اضافه شدن پسوند به فعل اتفاق می‌افته (اما در زبان‌هایی مثل فارسی یا آلمانی ممکنه پیشوندی هم به فعل اضافه بشه).

کار صرف‌کننده یا conjugator اینه که این حالت‌های صرف شده رو برای هر فعل در قالب جدول‌های مختلف نمایش بده تا زبان‌آموزها بتونن نحوه درست استفاده از فعل در هر حالت رو یاد بگیرن. از طرف دیگه گاهی زبان آموز (به ویژه در سطوح پایین) امکان تشخیص حالت صرف شده یه فعل رو از واژه اصلی ندارن و ممکنه نفهمن که این دقیقا چه فعلیه. این صرف کننده در این موارد هم می‌تونه زبان‌آموز رو از شکل اصلی فعل مطلع کنه.

موتور صرف فعل بیاموز چطور کار می‌کنه؟

استفاده از موتوری که ما ایجاد کردیم خیلی ساده است. زمانی که یک فعل در دیکشنری جست و جو می‌شه یک دکمه با عنوان “صرف فعل” در بخش بالای معانی فعل نمایش داده می‌شه که با کلیک کردن روی اون تمام حالت‌های صرف شده فعل به صورت جدول نشون داده می‌شن.

برای مثال این تصویر رو از حالت صرف شده فعل machen در زبان آلمانی می‌ذارم تا کاربرد صرف کننده براتون روشن‌تر بشه (امکان نمایش همه حالت‌های صرف در این تصویر وجود نداشت):

حالت های صرف شده از فعل machen

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

2 comments