توهم توطئه سایبری!

به نظر میرسه همه کاربرها، حتی اونهایی که از کافه بازار و مارکت های ایرانی استفاده می کنن به نوعی نسبت بهشون بدبینی و نفرت دارن. خیلی ها کلا از این مارکت ها برنامه دانلود نمی کنن. این موضوع ما رو هم به فکر انداخته که برنامه رو در گوگل پلی هم منتشر بکنیم. خیلی از کاربرها برای ما ایمیل می زنن که چون برنامه توی کافه بازاره ما دانلود نمی کنیم.

یه توضیحی رو که باید در مورد کافه بازار بدم اینه که کافه بازار هرقدر هم بد باشه، بازار فروش اپلیکیشن های اندروید در ایران (یعنی بازاری که هزاران نفر توش الان مشغول به کارن) کاملا بهش مدیونه. کافه بازار اولین مارکتی بود که فرصت توسعه رو به اپلیکیشن های ایرانی دارد. شاید فکر کنید که چاره ای نداشت اما در واقع مارکت هایی مثل ایران اپس اصلا این کارو نکردن (که البته خودشون هم باختن). ولی همین حالا هم خیلی انتقاد به بازار هست به خاطر نمایش کمتر اپهای خارجی. کافه بازار در واقع داره لطف می کنه و اپهای ایرانی رو نشون می ده چون می تونست از خارجی ها هم فروش داشته باشه. همینطور که کلش و کلن به تنهایی می تونه به اندازه کل بازیهای ایرانی درآمد داشته باشه. کافیه کافه بازار با اونها مستقیم قرار داد ببنده و فقط همون یه دونه بازی رو بفروشه. من فکر نمی کنم کل بازی های داخلی بتونن اونقدر فروش داشته باشن.

در مقابل کافه بازار تقریبا همیشه فقط اپلیکیشن های ایرانی رو معرفی میکنه. گرچه همه اپها برای دانلود هستن اما تقریبا فقط اپهای ایران در صفحه اول نمایش داده میشن.

خب اینکه از بین بردن حقوق مصرف کننده است؟!

نه، مصرف کننده می تونه هر اپی که می خواد رو از گوگل استور دانلود کنه. در واقع کافه بازار داره از خودش مایه می ذاره. خیلی از کاربرا دل خوشی از اپلیکیشن های ایرانی ندارن و ترجیح میدن فقط اپ خارجی نصب کنن (وطن پرستی نوع ایرانی!) و اینطوری به نوعی به کافه بازار هم بدبین شدن. البته اگه این کارم نمی کرد بهش بدبین بودن. کلا مردم با همه مجموعه های بزرگ مشکل دارن (هر شرکتی که کارمنداش سه رقمی بشه یه طورایی بده!)

در چنین جوی خیلی کار کردن سخته، با وجود همه این هزینه ها و فشارهای دولتی حتی مردم هم به مجموعه های ایرانی کمک نمی کنن و ترجیح میدن از امکانات خارجی استفاده کنن. به نظرم دلیل بیکاری داخلی خیلی پیچیده نیست.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment