چرا بعضیا میخوان همه چیزو با پول بخر؟

در کوتاه ترین جواب: چون تعریفش همینه!

اگه ایده آل بهش فکر کنیم، زمانی که پول رو برای اولین بار درست کردن با این هدف بوده که آدم دیگه برای به دست آوردن هر چیز با ارزشی پول پرداخت کنه، حالا هر چیزی که میخواد باشه. در واقع یک پول ایده آل، پولیه که همه چیز رو بشه در چهارچوب قانون باهاش خرید. اینکه نمیشه همه چیز رو با پول خرید در واقع ایراد پول فعلیه!

اگه بهش خوب فکر کنیم، در دنیایی که همه چیز رو میشد با پول خرید از یه طرف ارزش پول خیلی خیلی بیشتر می شد، از طرف دیگه همه خیلی تکلیفشون با خودشون مشخص بود. سعی می کردن به نحوی پول دربیارن و بعد با پول چیزایی که میخوان بخرن (الان هم تا حد زیادی همینطوریه ها، ولی اون موقع بیشتر میشد).

در گذشته ارزش پول نسبت به حالا بیشتر بوده. در شکل خیلی سنتی حتی روابط انسانی هم راحت خریده می شدن. در واقع الانه که مردم با کلاس شدن و دیگه پول رو قبول ندارن. قبلا در مقابل پول مردم به راحتی ازدواج می کردن، جونشون رو می فروختن یا حتی بچه هاشون (اینا الانم در سطح خیلی کمی رایجه). این توضیح رو هم باید داد که ممکنه در برخی از برهه های زمانی به علت کمبود برخی از نیازهای اولیه، مثل گندم، از اون هم به عنوان پول استفاده شده باشه که در واقع باز در اون زمان میشه گفت گندم پول بوده.

به نظر میرسه با گذشت زمان و افزایش ارزش مفاهیم انسانی، ارزش واقعی پول کمتر بشه. چون روند تولید محصولات در حال ساده تر شدنه و این باعث میشه محصولات زیادی به رایگان در اختیار مردم قرار بگیره یا با پول کمی بشه بخش بزرگی از نیازهای اولیه انسانی رو رفع کرد. در واقع همین حالا هم ما میتونیم بخش بزرگی از نیاز خوراک، پوشاک و مسکن رو (در کیفیتی پایین) با مقدار کمی پول رفع کنیم، همین حالا هم درصد افرادی که واقعا محتاج نان هستن خیلی کم شده. بزرگترین کاربرد پول در حال حاضر خرید پرستیژه. احتمالا این موضوع در آینده افزایش پیدا می کنه.

به نظر من به جای این حرفا بهتره همون پول رو دربیاریم و زندگیمون رو بکنیم.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment