سلسله مراتب اداری

همه ما به مغازه های میوه فروشی برخوردیم که روی بنر بالاش نوشته با مدیریت “فلانی”! کلا واژه مدیر، مدیر عامل و چیزای مشابه اونقدر همینطوری استفاده شده ارزش خودش رو از دست داده. اما این واژه ها هر کدوم در سلسله مراتب اداری واقعی معانی سنگینی دارن. خیلی از افراد با استفاده نادرست از این واژه ها سعی می کنن ارزش کاری خودشون رو بالا ببرن، ولی در واقعیت الان اگه کسی بگه من مدیر عامل هستم من به شخصه با تردید بهش نگاه می کنم.

مدیر یعنی چه؟

مدیر یعنی فردی که تیمی از افراد زیر دست اون کار می کنن. اگه شما در بخش حسابداری یه شرکت هستید و همه حسابها هم دست شماست و در بخش خودتون مدیری ندارید و مستقیم با مدیر عامل کار می کنید بازم شما مدیر به حساب نمیایید، شما مسئول حسابداری هستید. اگر حسابداری همین حالا یه مدیر داشته باشه دیگه نمیتونه مدیر دیگه ای داشته باشه مگر اینکه یک سلسله مراتب دو لایه به وجود بیاد. یعنی بخشی از حسابداری (مثلا حسابداری حقوقی) جدا بشه و یه تیم مدیر داشته باشه و بخش دیگه هم جدا بشه و مدیر دیگه ای داشته باشه و همه اونها هم زیر مجموعه مدیر مالی اصلی باشن. اما اینکه دو نفر در یه بخش باشن و هر دو هم مدیر باشن ممکن نیست (شاید مسخره به نظر برسه ولی این رو در معرفی اعضای تیم یک مجموعه نسبتا معروف دیدم)

مدیر عامل یعنی چه؟

اول اینکه مدیر عامل زمانی مفهوم پیدا می کنه شما رسما یک شرکت ثبت شده (معمولا سهامی خاص یا عام) داشته باشید. اگر شرکتی ثبت نکردید مدیر عاملی هم ندارید. مدیر اصلی در اون مجموعه مدیر عامل مجموعه نیست، بله مدیر یا رئیس یا صاحب مجموعه است. واژه مدیر عامل بار حقوقی ای دارد که تنها در یک شرکت سهامی صدق پیدا می کند. پس لطفا روی کارت اتلیه خود ننویسید مدیر عامل! مدیر عامل همچنین معمولا در قیاس با مدیران میانی معنا پیدا می کند پس اگر سلسله مراتب کافی را ندارید (خودتان هستید و دوستان!) باز از مدیر عامل استفاده نکنید (گرچه اینجا میتوانید استفاده کنید، ولی باز بهتر است نکنید!).

پس چطور خودم را خفن و باکلاس نشان دهم؟

برای خفن به نظر رسیدن همیشه راه های راحت تری هم هست. کافیست در خیابان کروات بزنید. اینطوری همه فکر می کنند بسیار فاخر و خفن هستید، بدون اینکه نیاز به ثبت شرکت و جذب تیم داشته باشید.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment