لوگوی ابر آروان

چرا نباید از خدمات ابرآروان استفاده کنید!

یه اپلیکیشن با حدود 200هزار کاربر فعال و سه تا سایت با بازدید روزانه بیش از 50هزار رو که برای ساعت‌ها قطع شدن و حجم پیام‌هایی که روی پشتیبانی برای شما ارسال می‌شه رو تصور کنید. روز بعدش رو تصور کنید که دارید خسارت میلیونی این چند ساعت قطعی رو حساب می‌کنید و ماه بعدش رو که این موضوع دوباره اتفاق می‌افته…

الان که دارم این مطلب رو می‌نویسم سرورهای ما مجددا بدون هیچ دلیلی حدود 5 ساعت هست که قطع هستن

من زیاد دوست ندارم با نوشتن از تجربه بد خودم شرکتی رو خراب کنم. در مورد تجارب بدی که با خیلی از مجموعه‌ها در ایران داشتم هم غرنامه (مطلب غرغرگونه) ننوشتم اما در مورد “ابرآوران” استثنا قائل می‌شم چون به طور ویژه‌ای افتضاح هستن. به هیچ عنوان اغراق نیست اگر بگم یکی از بزرگترین اشتباهات ما در راه‌اندازی “بیاموز” استفاده از خدمات ابراوران بود. به طور خلاصه ما در یک بازه حدود 6ماهه چهاربار قطعی طولانی سرور داشتیم و هربار که خدمات پشتیبانی مجموعه استفاده کردیم به طور باورنکردنی ناامیدکننده بود. این خدمات بد، معمولا هم با این منطق مورد دفاع قرار می‌گیره که «اگر می‌خواید خدمات سریعتری دریافت کنید باید بسته خدمات پشتیبانی بهتری دریافت کنید.» شاید جالب باشه که بدونید ما حتی اینکار رو هم کردیم. یعنی یک بسته خدمات پشتیبانی هم برای مدتی دریافت کردیم اما پشتیبانی به هیچ عنوان بهتر نبود.

ما مجموعا ساعت‌ها قطعی سرور در زمان استفاده از خدمات ابراروان داشتیم و هربار هم که مشکل به وجود می‌اومد باید خودمون به طور جدی برای رفعش پیگیری میکردیم. در صورتی که پیگیری انجام نمی‌شد هیچکاری از طرف ابرآروان برای رفع مشکل، صورت نمی‌گرفت. یکبار بعد از حدود 4 ساعت قطعی زمانی که بخش فنی ما با اونها تماس گرفت متوجه شد که فکر می‌کنند مشکل رفع شده. یعنی حتی یک چک ساده برای بررسی رفع مشکل هم انجام نمی‌شود.

تیکت‌ها در پشتیبانی با تاخیر بسیار زیادی پاسخ داده می‌شن (در سطح چند ساعت). این بار که سعی کردیم به طور تلفنی با ابر آوران تماس بگیریم متوجه شدم که برای تماس تلفنی هم باید پول پرداخت بشه. بارهای گذشته ما زمانی که تیکت‌ها رو پاسخ نمی‌دادن به طور تلفنی تماس می‌گرفتیم و پس از ساعت‌‌ها مشکل رفع می‌شد اما اینبار انگار متوجه شدن که می‌تونن از این طریق هم پول در بیارن و تماس تلفنی با بخش پشتیبانی رو هم پولی کردن.

به طور خلاصه چرا خدمات ابرآوران رو توصیه نمی‌کنم

  • پشتیبانی ابرآوران با یک فاصله بسیار زیاد بدترین پشتیبانی سرور، سرویس ابری یا هر خدمات هاستینگیه که من توی عمرم دیدم (و من مدت زیادیه که در زمینه دیجیتال فعالیت میکنم – بیش از ده سال)
  • سرویس‌ها به طور منظم قطع می‌شن و بخش پشتیبانی هم ایده‌ای در مورد علت مشکل نداره یا اشاره می‌کنه یک مشکل از طرف خدمات دهنده اصلی ایجاد شده (ابرآوران در واقع خدمات رو از یک شرکت بزرگتر می‌گیره)
  • در رابطه با بخش‌هایی که نیاز به دریافت پول از مشتری داره استانداردهای اروپایی رعایت می‌شه اما در مورد کیفیت خدمات همیشه اشاره میشه که اینجا ایرانه
  • سرویس ابرآوران در واقع ابری نیست. شاید در تئوری این موضوع برای شما مهم نباشه اما زمانی که روی سرور اقدام به افزایش رم بکنید و کل سیستم از هم بپاشه از نظر عملی با این ضعف اشنا می‌شید.

چرا با وجود مشکل به استفاده از سرویس ابراوران ادامه دادیم

چون روند جابه جایی سرور پر هزینه و پر دردسره و ما هم امید داشتیم که در طول زمان خدمات و پشتیبانی ابراروان بهبود پیدا کنه اما متاسفانه به هیج عنوان این اتفاق رخ نداد.

چرا منطق برآروان برای پشتیبانی احمقانه است!

شرکت‌هایی در سراسر جهان و ایران هستن که برای پشتیبانی از مشتری پول می‌گیرن، اما یک تفاوت عمده در روند کار اونها وجود داره. این موضوع عموما زمانی انجام می‌شه که مشتری نیاز به خدماتی خارج از محصولی که خریداری کرده داره. مثلا اگه ما برای کانفیگ سرور نیاز به مشاوره و پشتیبانی داشتیم معقول بود که پول بدیم. اما اینکه ما برای یک سرویس پول بدیم و در زمان قطع شدن سرویس بابت پیگیری مشکل هم بخوان از ما پول بگیرن واقعا قابل باور نیست. اون هم سرویسی که خیلی با مشکل رو به رو می‌شه.

در نهایت ما تصمیم گرفتیم کاری را که از اول باید انجام می‌دادیم، انجام بدیم و از یک شرکت دیگه خدمات بگیریم، اما به نظرم ظلمه اگر به این خدمات ضعیف اشاره نکنم و به دیگران در مورد این مجموعه هشدار ندم.


در انتها لازمه که به این موضوع هم اشاره کنم. با وجود ضعف در خدمات ابرآوران، کارکنانش، به ویژه افرادی که در طول این چند بار مشکل، من باهاشون صحبت کردم در بخش‌های پشتیبانی، روابط عمومی و حتی مارکتینگ بسیار محترمانه و با حوصله با من صحبت کردند. این مجموعه طبیعتا از افراد خوبی تشکیل شده اما محصول نهایی اون شامل خدمات پشتیبانی و خدمات دیجیتال ضعف‌های زیادی داره و در شکل فعلی قابل استفاده نیست. امیدوارم این تیم بتونن در آینده این مشکل رو برطرف کنن…

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

12 comments

  • ابر آروان ما رو هم خیلی اذیت کردن. من نمی دونم چطور اینقدر معروف شدن ولی خدماتشون صفره

  • سلام
    ممنون که این دیدگاه رو گذاشتید. راستش ما هم مدتی با این مجموعه شروع به کار کردیم که چندان راضی نیستیم. قبلا از کاویمو استفاده می کردیم که اون هم دست کمی از ابرآوران نداره.
    میشه بفرمایید از چه شرکتی میشه استفاده کرد که این مشکلات رو نداشته باشه؟

    • ما بعد از ابراروان رفتیم سراغ ایران سرور. در طول این مدت هیچ مشکلی باهاشون نداشتیم (حتی یک بار قطعی) پشتیبانی هم بسیار بسیار خوبه. البته در مقایسه با پشتیبانی ابراروان تقریبا همه خوب هستن.

  • در اول پارگراف ذکر کن که این مطلب رو کی نوشتی
    الان ما دو تا استارت‌آپ و یک شرکت نیمه بزرگ داریم از ابرآوران استفاده میکنیم پشتیبانیشون زیر 5 دقیقه جواب میده و مشکل رو حل میکنه، تو 3 ماه شاید کلا یک یا دوبار مشکل خوردیم
    احتمالا مشکل از خودتون بوده، یا سرویس هاتون مشکل داشتن یا سقف مجاز مشخصات سرویس رو رعایت نمیکردین

    • من حدود 10 سال هست که در زمینه وب کار میکنم. قبل از ابراروان با شرکت های مختلف کار کردم بعد از اون هم تا الان با شرکت دیگری کار کردم. بعد از قطع استفاده از ابراروان تا امروز دیگر مشکلی نداشتیم. از شما میخوام خودتون و استارتاپتون رو دقیقتر معرفی کنید تا ارتباطتون با مجموعه ابراروان برای بنده مشخص تر بشه

  • برام جالب بود که زیر بقیه پست های بلاگت خودت اینو نوشتی :
    “سلام. طبیعتا ممکنه تجارب بدی هم با مجموعه ها وجود داشته باشه. بنده نظر شما را هم منتشر میکنم تا دوستان بخوانند، امیدوارم دوستان مشکل را بررسی کنند.”

    🙂

    • این حرف تناقضی با این تجربه نداشت. در افتضاح بودن خدمات ابراروان هم خوشبختانه جای شکی نمونده. شما اگر مایل به قطع سه ماه یکبار سرورهاتون هستید میتوانید از این خدمات استفاده کنید. اگر هم در ابراروان یا با ابراروان کار میکنید سعی کنید کیفیت خدمات رو بالا ببرید.

  • با سلام و احترام
    بنده هم تجربه شما و دیگر همکاران را ندارم ولی در دوسالی که بین هاست ها و سیستم های مختلف جابجا شدیم راضی نبودیم.
    magicnote.ir

  • هیچوقت برم این موضوع روشن نمیشه که البته روشنه اما بهتره نگم ! که چرا هیچ سرویسی تو دنیا به اندازه سرویس های ایرانی اطلاعات از کاربر نمیگیره ! همین ابراروان همینکه ثبت نام میکنی اصلی ترین اطلاعات یعنی کد ملی و شماره همراه با احراز هویت کامل میگیره و بر خلافش سرویس قدرتمندی مثل کلادفلر که ابراروان حتی یکی از سرویس هاش هم نمیتونه انگشت کوچیکه کلادفلر باشه اینقدر اطلاعات میگیره !
    در نتیجه ابراروان سرویس فضای ابری نیست ویه سرویس دیگه س !!!

  • ابر آروان اولاش اوضاعش درجه 1 نبود ولی الان تقریبا کیفیته خوبی داره من سرویس ابری و ذخیره سازیشون به صورت سنگین استفاده میکنم و بار ها شده سیاست لود بالانسشون نقص کمبود منابع من رو پوشش داده تا جایی که بعد از مانیتورینگ متوجه شدم و افزایش منابع دادم و مشکلی نداشتم . تا الان هم از پشتیبانی پولی استفاده نکردم . تا امروز بخوام اگه یه جمع بندی بکنم فقط عمده تیکت هام توی بحث CDN و ارور های 504 بوده و شاید توی این سال ها نهایت 12 تا تیکت گذاشتم و لازم به ذکره که بعضی موقع ها پشتیبانی پایه ضعیف عملکرده ولی از 12 تا تقریبا 10 تاش اوکی بوده. البته کاربر ها نتیجه متفاوتی دارن تو استفاده از محصول واگر تخصصی مشکلات رو بنویسید خوبه چون تجربه کاربرا مخصوصا توسعه دهنده های اپلیکیشن و وب مثل طلاست .من خودم در استفاده های ابریشون تا الان به چیز داغونی برخورد نکردم ، البته من کارم دارای پیچیدگی های کمیه در مقایسه شما .