کتاب 504 واژه انگلیسی

آیا کتاب 504 برای یاد گرفتن زبان انگلیسی خوب است؟

اگر وقت خواندن دلایل را ندارید من از همین اول می گم که “نه!”

در ادامه از جهات مختلف به دلایل این موضوع اشاره می کنم. اما قبلش توضیح بدم که چرا اصلا به چنین چیزی اشاره می کنم. متاسفانه هنوز هم خیلی از افراد نا آشنا به زبان انگلیسی رو می بینم که از 504 برای یادگیری استفاده می کنند و خیلی از افراد مدعی رو می بینم که این کتاب رو به دیگران پیشنهاد می دن. سطح محبوبیت این کتاب اونقدر زیاد بود که ما خودمون هم کتاب رو در اپلیکیشن و وبسایت اضافه کردیم اما این اضافه کردن اصلا به معنای تائید ما نبود بلکه بیشتر برای کم کردن سیل درخواست های کاربران بود!

برای اینکه یه کتاب آموزشی رو بررسی کنید اول از همه باید توجه کنید که کتاب دقیقا قراره در کدوم قسمت از روند آموزشی به شما کمک کنه. کتاب 504 به طور مشخص قرار تعدادی واژه جدید رو به شما آموزش بده. پس ما این کتاب رو تنها از نظر روشهاش در واژه آموزی بررسی می کنیم من کاری به آموزش های دیگه کتاب ندارم.

  • انتخاب واژه: یکی از مهمترین المان های یک کتاب آموزش واژه، ترتیب و نوع واژه هاییه که کتاب برای آموزش انتخاب کرده. 504 از این نظر رسما افتضاحه. واژه های کتاب هیچ سطح بندی ای نداره و با عنوان کتاب هم هیچ تطابقی نداره. حدود 50% واژه های کتاب کاملا ادبی هستن (در متن ها و مکالمه های روزمره به هیچ عنوان استفاده نمی شن)، 10% از واژه ها هم منسوخ شده ان، با توجه به چیزی که من از کتاب دیدم نهایتا 20% از واژه های این کتاب ارزش یادگیری برای یه فرد سطح اولیه تا متوسط رو داره. پس اگه به زبان انگلیسی مسلط نیستید این کتاب اصلا به درد شما نمی خوره چون واژه هاش کاربردی نیست. اگه هم مسلط هستید بهتره برای بهبود گستره واژه ها از کتاب های استاندارد تر مثل کتابهای مربوط به تست های تافل و آیلتس استفاده کنید.
  • معرفی واژه: کتاب 504 در این زمینه هم واقعا ضعیف عمل کرده. معانی متفاوت واژه ها به هیچ عنوان از هم جدا نشده. در کتاب به وفور واژه هایی رو می بینید که دارای چند معنی متفاوت هستند اما کتاب مشخص نکرده به کتاب معنی اشاره می کند. مثال های کتاب در این موارد چند معنای متفاوت دارد که زبان آموز را کاملا گیج می کند. جدا از این موضوع ساختار درس بندی های کتاب هم بسیار در همه. واژه های انتخاب شده در درس ها اصلا به هم رابطه ای ندارند و این موضوع یادگیری واژه ها رو حتی سختر هم می کنه.
  • جمله بندی در داستان ها و مثال ها: اگر با کتابهای آموزشی زیاد سرو کار داشته باشید بعد از خواندن مثال ها و داستان های 504 به پرت و پلا بودن اون پی می برید. نویسندگان کتاب سعی کردن به هر نحوی واژه های بی ربط رو در یک مثال استفاده کنن. نتیجه شده حجم زیادی از مثال های بدون معنا و بسیار پیچیده. مثال های کتاب معمولا بیشتر از اینکه به زبان آموز برای درک بهتر واژه کمک کنن اون رو گیج می کنن. وضعیت طوری بود که ما در اپلیکیشن مثال های این کتاب رو حذف کردیم و از مثال های دیکشنری آکسفورد استفاده کردیم (بعضی از مثال ها رسما غیر قابل ترجمه هستن.)
  • بهبود مهارت های شنیداری: کتاب فاقد امکانات شنیداریه. طبیعتا خیلی مهمه که زبان آموز بتونه بخش های مختلف رو گوش کنه اما این کتاب هیچ کدوم از این امکانات رو نداره. حتی نحوه نوشتن تلفظ ها در کتاب هم غیر استاندارده و به صورت IPA (فونتیک) نوشته نشده پس خواندن تلفظ مشکل تر هم خواهد شد.

نتیجه نهایی

در نهایت به عنوان کسی که سال ها زبان درس داده و در زمینه های مختلف آموزش زبان کار کرده به همه توصیه می کنم از کتاب 504 برای یادگیری استفاده نکنن. این کتاب کمک زیادی به شما نمی کنه. در صورتی که به دنبال کتاب خوب برای یادگیری واژه هستید می تونید برای سطوح ابتدایی از کتاب های Oxford vocabulary skill سطح basic یا کتاب Vocabulary in use استفاده کنید که به مراتب استاندارد تر و مفید تر هستن. در صورتی که سطح شما بالاتره هم کتاب های واژه آموزی TOEFL یا IELTS می تونه مفید باشه. اگه واقعا سطح شما بالاست می تونید کتابهای واژه آموزی GRE رو امتحان کنید.

 

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

114 comments

  • مدت ها بود دنبال همچبن تحلیلی میگشتم.من سطحم متوسط و در نظر دارم از فوکوس آن وکبیولری استفاده کنم.(از منابع آیلتس هستن)

  • با سلام با نظر شما موافقم از نظر من کلمات زیاد کاربردی نیستن و به خصوص مثالها واقعا افتضاح هستند اونقدر که به جای اینکه با مثال یاد بگیری بیشتر فراموش می کنی .

  • با سلام، به نظرم این حرف درست نیست چیزی که من دیدم در انتهای صفحه مثال هایی که قرار داده بود سورس هر لغت رو نوشته بود که همش از مجله ها و روزنامه ها، برنامه های تلویزیونی و کتاب ها چاپ شده بود و دقیقا نوشته بود مثلا چه کتابی چاپ چه سالی، بیاین خودمونو گول نزنیم چه بخواین چه نخواین باید این لغات رو بلد باشین، خیلی از لغاتی که درون 504 هست کاملا به چشم آشناست، قضاوت با خودتون.

    • طبیعتا برای اموزش واژه نیازی به اشاره به منبع نیست. حتی واژه ای مثل “ژرف” در فارسی هم ممکن است در بسیاری از روزنامه ها کاربرد داشته باشد. اما این واژه برای کسی که میخواهد تازه فارسی یاد بگیرد. مناسب نیست.

        • ابتدا قبلا از هر نقدی باید متوجه می شدید که کتاب ۵۰۴ برای مکالمات روزمره نیست و تنها واژه های مهم که در کتاب ها، نشریات و مجلات بسیار پرتکرار است را به خواننده یادآور می شود. مطمئنا مولف، این کتاب را برای مکالمه تالیف نکرده.
          لطفا برای نقد کمی منصف باشید. هر کس دانش بیشتری داشته باشد، افتاده تر است.

    • سلام
      به نظر من درسته
      من خودم به شخصه یه کلماتی تو کتاب می بینم که توی سریال ها زیاد شنیدم
      یعنی شاید باورتون نشه من که فقط یه سریال دیدم اما وقتی درس اول این کتاب رو دیدم با دوتا از واژه هایی که خیلی پرکاربرد بودند تو اون سریال مواجه شدم !!!
      تازه شما که میگید خیلی از کلمات رسمیه مگه تو اخبار رسمی صحبت نمی کنند ؟! خیلی از سخنرانی ها مگه رسمی نیست ؟! اگه رسمی ها رو بلد نباشیم که هیچی از سخنرانی ها و اخبار ها نمی فهمیم
      تازه به نظر شخص خودم و با توجه به مطالب سایت رتبه های برتر کنکور زبان یعنی سایت اهورا این کتاب ۵۰۴ واژه کمک زیادی می کنه

  • من با شما مخالفم.زیرا تمامی بخشهای این کتاب به صورت کاملا هدفمند طراحی شده است.همچنین نه تنها این کتاب بلکه تمامی کتابهای زبان موجود در بازار دارای نقاط ضعف و نقاط قوت میباشد.از نظر من این کتاب جهت امتحانات ارشد و دکتری بهترین کتاب بوده و خود من با مطالعه این کتاب توانسته ام در ازمون ارشد درس زبان را ۷۸ درصد و در ازمون زبان وزارت بهداشت درس زبان را۷۵درصد بزنم.با تشکر

    • طبیعتا کتاب 504 یکی از منابع ازمون ها در ایران به شمار می رود. موضوعی که بنده مورد بررسی قرار دادم تاثیر استفاده از ان در یادگیری واقعی زبان بود که به نظر من خیلی موثر نیست. با این حال افراد مختلف میتوانند تجربیات مختلفی داشته باشند. ممنون که تجربه خودتان را با من درمیان گذاشتید.

    • احتمالا شما قبل سال 80 کنکور دادین که می گین 78 زدین
      کنکورای سال های اخیر از کتب های سطح بالای 1100 و GRE و TOEFL IBT معمولا تو بخش واژگانشون استفاده می کنن

  • سلام .
    خدمت شما که این تحلیل رو انجام دادین باید عرض کنم که این مطلب فقط نظر شخصی شماست و نظرتون غیرکارشناسیه،
    چون جملات و کلمات و داستان های کتاب 504 کاملا کارشناسی شده و اساتید زیادی روش کار کردن و اگه غیر حرفه ای بود قطعا به این شکل مورد استقبال زبان آموزان قرار نمیگرفت.

    • عزیزم کتاب 504 فقط 504 تا کلمه خاص نیست کلی کلمه کنارش هست. بله کتاب قدیمی هستش موافقم. ولی اگه یکی واقعا بخواد زبان حرفه ای بخونه باید این کتاب اموزش ببینه کلمات رو به صورت حرفه ای ببینه کالوکیشن ها و ساختار هارو چک کنه اونام حفظ کنه تلفظ ها رو هم چک کنه داستاناشم اره بدرد نخوره ولی ادم زرنگی باشی از توش میشه چیز خوب بیرون کشید
      ممنون

    • این کتاب نه طبقه بندی لغت داره مثل لغات آیلتس نه لغاتش منسجم ان (تو هر درس از لغت در هم برهمی استفاده می کنه)لغات مترادف داره و تو مثال هاش هم لغات جدیدی داره تو ریدینگش هم همینطوره کتاب باید 4000_5000 واژه نامگذاری می شد
      لغت های ادبی و رسمی و هم نارایج توش داره که یادگیری و مختل میکنه
      گرامر های پیچیده این کتاب عذاب آوره برای ترجمه
      اگه کسی زبان اموزه و خودش اونو معنی می کنه
      مخصوصا بخش ریدینگش
      بنظر من1100واژه با مطالب سنگینش روان تر از اینه
      این کتاب خیلی عیب داره اما از بدبختی همه همه اینو تبلیغ می کنن خوش به حال نویسندش

  • بنظر من که این کتاب عالیه و من با خوندنش الان راحت بالای80% متن ها رو میتونم معنی کنم و مفهومشو بدونم . البته مسلما در این کتاب فقط همون 504واژه نیست و من با یادگیری لغات اخر کتاب به علاوه لغات نا آشنا که در متن و جملات کتاب بکار رفتن سطح یادگیریم خیلی افزایش پیدا کرد . بنظرم انتقادی که ازش شده خیلی سخت گیرانه و خصمانه و کوبنده بود

  • جای تعجب هست که اینهمه کتاب وجود داره ولی کمتر کسی ادعا کرده که زبانش خوب شده.. علت کاملا مشخصه؛ نبود کتابی که نکات گرامری و سایر ملزومات رو درس بدرس آموزش بده و نوآموز در یک روند کاملا داستانی علاوه بر لذت بردن از متن کتاب نکات کاربردی گرامری رو بیاموزد

    • واقعا حق با شماست من چند سالیه دنبال چنین کتاب آموزشی میگردم که به صورت یک داستان جذاب و کاربردی شروع شه و نکات گرامری و غیره را توظیح بده

  • تحلیل شما کاملا درسته!!! البته برای کسی که می پندارد واژگان پرکاربرد یعنی آنهایی که در پیتزا فروشی ها استفاده می شوند. چون در این محیط ها به ندرت از این واژه ها استفاده می شود. این واژه ها به درد آدم های بیکاری که دوست دارند مجلات و روزنامه ها و مقالات انگلیسی زبان را مطالعه کنند و یا با قشر تحصیل کرده معاشرت داشته باشند مناسب است. برای کسی که می خواهد برای تعطیلات به خارج از کشور برود اصلا مناسب نیست.

    روزنامه نیویورک تایمز را فقط ورق بزنید و ببنید چقدر از واژگان 504 سرشارند.

    • سلام. اتفاقا من هم در مطلب به این موضوع اشاره کردم که 504 برخلاف ادعایی که خیلی از اوقات مطرح می شود به درد کسی که میخواهد زبان را شروع کند نمی خورد. متاسفانه من دلیل این تعصب عجیب روی این کتاب را هم متوجه نمی شوم. به نظر می رسد یک مافیای اموزشی حول این کتاب ایجاد شده، که افرادی با ادعای معجزه اسا بودن این کتاب در حال درامد کسب کردن هستن.
      توجه داشته باشید که خواندن مقاله یا اخبار، قدم اول یادگیری نیست. ابتدا فرد باید با پایه های زبان اشنا شود، بعد به سراغ بخش های پیچیده تر برود.

      • با نظر شما موافقم کتاب لغات ضروری تافل وآیلتس خیلی خیلی کاربردی هستند و همه هم به اندازه تواناییشون می تونند اینا رو یاد بگیرن و کاربردشو همه ببینن من خودم کتاب های کالینز واسه لغت و ریدینگ و می خونم

    • واقعا خوب مطلب را رسانیدند. متشکرم من هم کلی وقت گذاشتم و تمام لغات رو یاد گرفتم با همت و تلاش بسیار زیاد .

  • من خودم مدرس زبان هستم و با نظر شما اصلا موافق نیستم. کتاب 504 صرفا لغات تیتر شده را آموزش نمیده . بلکه به همراه اون لغات هزاران لغت کاربردی دیگه را به شما در قالب مثالهای ابتدایی آموزش میدهد . مانند اینکه به شما عسل را به همراه کره و نان میخوراند. به عبارتی یادگیری کتاب 504 ، با یک تیر 100 نشان زدن است و اگر مدنظرتان فقط یادگیری آن لغات اصلی 504 باشد اصلا نیازی به مطالعه این کتاب نبود . چون هدف این کتاب حفظ کردن لغت نیست . بلکه یادگیری کاربردی آن لغات در جملات است .

    • سلام میخواستم بدونم از نظر شما که خودتون مدرس زبان هستید کتاب 4000 برای یادگیری لغات مناسبه؟

  • ببینید برای یاد گرفتن هر زبانی چه انگلیسی و چه غیر انگلیسی، هر چقدر بیشتر و بیشتر مطالعه و تمرین داشته باشید همون اندازه بیشتر یاد می گیرید. هر کسی می گه کتاب 504 زیاد کاربردی نیست باید عرض کنم که این فرد یک کتاب کمتر از کسی بلده که این کتاب رو خونده. پس توی یادگیری زبان ناز نکنید و هر منبعی گیرتون اومد بخونید تا بتونید مثل زبان مادری باهاش حرف بزنید.

    • واقعا باید بیکار باشیم ک هر کتابی گیرمون اومد بخونیم قطعا باید دنبال کتابی بود ک بهترین و بیشترین بازده رو داشته باشه برامون

  • كاملا موافق هستم من به عنوان كسي كه ده سال ه درگير زبان هستم به نظرم در نگاه اول كتابي با كلمات غير كاربردي اومد

  • با عرض سلام
    بنده با نظر غیر کارشناسی شما اصلا موافق نیستم
    همه چیزهایی که اشاره کردید به عنوان استدلال کاملا بالعکسه
    یکی از ویژگی های این کتاب لغاتی که در درسهای قبلی یاد میگیرید مرتبا در درسهای بعد تکرار می شوند.
    البته این را بگم به نظر بنده این کتاب مناسب افرادی است که سطح زبان متوسط به بالا را دارند است

    • سلام. تکرار شدن واژه ها در کتاب درست است. مسئله ای که بیشتر به ان در این مطلب اشاره کردم، کاربردپذیری واژه های کتاب و سطح انها بود که ان را به یک منبع نا مناسب برای بیشتر افرادی که از ان استفاده میکنند تبدیل می کند.

  • مگه ما فقط قراره واسه تفريح كردن در خارج از كشور بايد زبان ياد بگيريم لطفا مردمو سطح بالا فرض كنيد اين انتقاد شما توهين به ماست زمان قديم نيست ققط به يك چيز اكتفا كنيم ادم بايد همه چي بلد باشه هرچي بيشتر لغت بلد باشيم بيشتر استفاده ميكنيم ترجمه ميكنيم مكالمه ميكنيم بحث ميكنيم يادتون رفته انگليسي زبان بين الملليه ديگه كي فارسي حرف ميزنه تازه بايد شروع كنيم اسپانيايي ياد بگيريم كه همه دنيا داره فراميگيره به روز باشيد

    • دقیقا چطور مطلب نقد یک کتاب میتونه توهین به خواننده باشه؟ حتی در صورتی که میخواهید زبان را سطح بالا یاد بگیرید منابعی بهتری برای این کار وجود داره. دلایل این موضوع هم به طور مشروح اوردم.
      در رابطه با این موضوع هم که اشاره کردید “دیگه کی فارسی صحبت میکنه” کمی این جمله عجیبه. (فارسی حدود 100 میلیون متکلم داره)

  • فکر میکنم کسی باید نظر بده که حداقل کارشناس ارشد رشته زبان انگلیسی باشه . و یک صاحب نظر. این کتاب رو من با مدتیه دارم میخونم بسیار واژگان عالی و کاربردی داره و بدرد اونایی میخوره که میخواهند با روح زبان انگلیسی آشنا بشن شما خواهشا بگ یک بار کامل این کتاب رو بخوانید تا متوجه نظم و خودآموزی این کتاب که بوسیله متخصصین زبان انگلیسی نوشته شده بشین تقریبا تمام کسانی که این کتاب رو خواندند از این کتاب راضی هستند و توانستند سطح زبان خودشان رو بالا ببرند . و کسایی که ناراضی هستند من مطمئنم اکثرشان این کتاب رو تا آخر نخواندند و نا امید شدند ‌ . شما اول یک بار این کتاب رو کامل یاد بگیرید بعد ببینید چقدر سطح زبانتان افزایش داشته

    • سلام. من مدرک آکادمیک زبان ندارم اما مدتها تجربه تدریس زبان دارم و البته در مجموعه بیاموز که مدیر محتواش هستم دو نفر فوق لیسانس زبان انگلیسی هستند که در این رابطه که این کتاب متد مناسبی نداره با من هم نظر هستن. من به شخصه 504 را خواندم و حتی درس هم دادم به همین دلیل کاملا به محتوای ان مسلطم. در رابطه با توضیحی که دادید در رابطه “روح زبان” من همچین اعتقادی به این کتاب ندارم. متاسفانه 504 به نوعی به کتاب مقدس آموزش زبان در ایران تبدیل شده، شما اگر منابع خارجی در این رابطه را مطالعه کنید هیچ اسمی از این کتاب خارج از ایران نیست. کتاب 504 واژه فقط در ایران کاربرد دارد دلیل اصلی موضوع هم استفاده از ان به عنوان منبع برای کنکور بوده (که البته این کار هم اشتباه بوده). من دلایل ضعیف بودن کتاب را به شرح اورده ام در صورتی که دلیلی برای نقض ان دارید برای من بنویسید.

  • نظر شمامحترم دوست من ولی از اونجایی که من امسال کنکور دارم و کتاب ۵۰۴ تا حد زیادی به من کمک کرده که حتی در آزمون هایم ۱۰۰ بزنم احساس میکنم کمی در موردش ناحقی کردین البته نمیتونم نظر شما رو به عنوان یک مدرس رد کنم چون همیشه در هر کتابی ضعف هایی هست که مدرس خودش میتواند آن ها را با سلیقه ی خود و سطح یادگیری شاگردانش تغییر و وفق دهد به امید موفقیت برای شما.

    • سلام. در مناسب بودن 504 به عنوان منبع کنکور هیچ شکی نیست. البته اینکه طراحان از این کتاب برای طراحی سوال استفاده میکنند هم جای نقد دارد، اما تمرکز من در این مطلب برای یادگیری عمومی زبان بوده. خیلی از زبان آموزان به واسطه معروف بودن این کتاب زمانی که میخواهند اقدام به تقویت زبان کنند یا یادگیری را شروع کنند از این کتاب به عنوان خود آموز استفاده میکنند که کاملا اشتباه است.

      • دوست عزیز شما در تیتر ذکر کردید که ایا 504 مناسب است ؟؟ بعد هم پاسخ دادید که خیر ! بعد که مخاطبان امدند و گفتند که بسیار به کارشون اومده، میفرمایید مقصودتون “نامناسب برای” شروع “یادگیری” بوده! نه نامناسب برای یادگیری !! لطفا در به کار بردن واژه ها دقت بفرمایید. بنظر من کتاب بسیار مناسبی برای تقویت زبان است !البته احتمالا نه برای کسی ک زبان را در سطح کتاب های دبیرستان متوجه میشود و میخواهد انرا تقویت کند !

        • کتاب 504 از دید من کتاب مناسبی برای یادگیری نیست. حتی در سطوح بالاتر هم مناسب نیست دلایل موضوع را هم قید کرده ام. تعداد منابع خوب هم زیاد هستند. البته این نظر شخصی من است. دیگران هم نظرات و دلایل خودشان را اورده اند که طبیعتا محترم است. ممکن نکات مورد اهمیت در مورد یک کتاب بین افراد مختلف متفاوت باشد. پس نظرات هم متفاوت است

      • افرین احسنت به شما
        شما به واژه درستی اشاره کردید
        ب نظرم اگه تیتر بحثمون میشد
        کتاب 504 برای خود اموزی خوب نیست ؟بله
        بهتر بود اینو میزاشتیم
        چرا که یک استاد فهمیده زمانی که 504 واژه تدریس میشود
        مثال هایی به متن اضافه میکند کالوکیشن ها را بولد میکند و تلفظ دقیق را ادا میکند
        کتاب 504 برای سطح اکادمیکی که اینجانب دارم 30 درصد سطح لغاتی هستش که در نمره 7.5 ایلس من تاثیر داشته چرا که این کتاب جزو کتب اصلی نیست ولی یک اموزگار فهمیده میتواند این کتاب را صحیح اموزش بدهد
        در ضمن این کتاب در اکثر کشور های دنیا از جمله امریکا در ویرجینیا مکانی که اینجانب سکونت دارم برای رده سنی 14 سال تدریس میشود.
        مافیایی ام ک گفتی صحیح است چرا که منبع کنکور است

        • سلام. به نظر بنده این کتاب برای اموزش در اموزشگاه هم خوب نیست. با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم این کتاب در امریکا تدریس نمی شود، درصورتی که بتوانید اطلاعات دقیقتری در مورد محلی که این کتاب در ان در امریکا تدریس میشده و افرادی که برای آنها تدریس میشده بدهید کمک زیادی میکند. (البته IP شما از امریکا نیست و دقیقا مطمئن نیستم در این کشور سکونت داشته باشید)

    • دیکشنری آکسفورد (کتابهای متعددی با این نام وجود دارند) کتاب اموزشی نیست بلکه یک منبع است. در این دسته از کتابها قرار نمی گیرد.

  • سلام
    کتابی است که لغات کاربردی داشته باشه و در هر درسش چند پاراگراف با استفاده از لغات داشته باشه و فایل صوتی پاراگراف ها هم داشته باشه تا بشه کلمه هارو در این پاراگراف ها یاد بگیری

    • بله. مجموعه های زیادی هستند، به نظرم inside reading یکی از بهترین هاست در این رابطه. دارای متن های کوتاه و سطح بندی شده و همینطور واژه ها و نکات گرامری برای هر متن.

  • سلام و عرض احترام.

    چندی هست که یاد گیری زبان انگلیسی رو به صورت self study شروع کردم.
    خب، از اونجایی که کتاب 504 توی زبان آموزها معروف هستش، منم خودم رو ملزم به خوندنش کردم.
    تا یک بار چندی پیش، مقاله شما رو خوندم.
    یعد با توجه به این طرز فکر(مقاله)، ترجمه های مثال ها رو یک بار دوره کردم.
    به این نتیجه رسیدم خوندن این کتاب برای نو آموزهای زبان انگلیسی مانند یاد گرفتن کلماتی چون “تشریک مساعی یا هم افزایی” برای نوآموزان زبان فارسی هستش.

    به هرحال از خوندن 504 منصرف شدم و فکر کنم مطالعه کتابهای استاندارد از پایه، خیلی بهتر باشه.

    با تجدید احترام.
    طهماسب.

  • من که فیلم و سریال زیاد نگاه می کنم، ارزشمند بودن کلمات 504 را می فهمم، البته سریال هایی که تا حدودی کلمات رسمی هم توش استفاده می شه، خلاصه یادگیری این کلمات مفیده
    چند سال پیش من سر کلاس زبان از کلمه bulk استفاده کردم ولی مدرس زبان با این کلمه آشنا نبود و بعد که توی دیکشنری نگاه کرد گفت حق با شماست.
    جدیدا هم توی سایت یوتیوب و حتی آپارات تکه هایی از فیلم های رو گذاشتند که کلمات کتاب 504 را درس به درس آموزش می ده، این هم سند دیگری بر کاربردی بودن لغات کتابه!
    خلاصه من یه زبان آموز سادم، مافیا هم ندارم که کتاب رو تبلیغ کنم، امیدوارم از یادگیری لغات درس لذت ببرید.

    • سلام. در کاربردی بودن واژه طبیعتا شکی نیست اما موضوع مورد بحث سطح واژه هاست (که در مطلب هم اشاره شده). در رابطه با صحبت دوم هم، وجود ویدئوی اموزشی برای این کتاب سندی بر موفقیت ان نیست. همانطور که گفتم این کتاب تنها در ایران این سطح از موفقیت را داشته، در بقیه کشورها از ان به هیچ عنوان در چنین سطحی استفاده نمی شود.
      بیشتر افرادی هم که این کتاب را توصیه میکنند از روی مافیا بودن نیست بلکه یک اعتقاد اشتباه است که این کتاب مفیدترین کتاب حوزه واژه اموزی برای زبان انگلیسی است در حالی که اینطور نیست.

      • می شه نظرتان را راجع به دیگر کتاب ها مثل 1100 و …. بگید، همچنین در این زمینه اگر کتاب مناسب می شناسید معرفی کنید
        ممنونم

        • سلام. این مجموعه به نسبت معتبر تر از 504 است اما از نظر سطح باز هم برای شروع مناسب نیست. این کتاب برای زبان اموزان سطح بالای متوسط مناسب است.

      • سلام جناب وقتتون بخیر من میلاد کیخا هستم
        لغات 500واژه پرکاربرده بیاموز رو تازه تمام کردم و بسیار عالی بودن حتی جوری شده که فیلم هم میبینم کاملا از مطالب بطور زیادی متوجه میشم البته فیلم هایی در همون سطح لطفا اگر میشه من رو راهنمایی کنید بعد از 500 واژه پرکاربرد چه کتابی رو بخونم و این که من بطور کلی فقط دارم روی واژگان کار میکنم ایا درست هست یا خیر ؟ بخاطر این که وضعیت مالی اصلا خوبی ندارم و نمی تونم کلاس مکالمه برم وتاحالا با یک معلم هم در مورد زبان انگلیسی اصلا صحبت نکردم و فقط مقاله میخونم و کلی نیاز به راهنمایی و مشاوره دارم پس اگر میشه توصیه نصیحت اگر دارید بهم بگید چون حرف های غیرعادی زیادی در بسیاری از مقاله ها میخونم!!
        گرامرهای ساده بطور ویدو ای از یوتیوب فرازبان میبینم و واژگان هم با بیاموز کار میکنم اما الان 504 انتخاب کردم و با {دوره اموزشی Udemy}
        کار میکنم
        Udemy-504-Absolutely-Essential-Words-Full-Course

        و طبق گفته شما برای سطح من مناسب نیست. چه کتابایی بصورت ترتیبی از بیسیک تا ادونس در زیمنه واژگان و گرامر پیشنهاد میکنید؟ و اگر میشه دوره های مفید اموزشی با زبان انگلیسی معرفی کنید.
        اصلا با فقط خود اموزی به جایی میرسم با این روشی که پیش دارم میرم ؟یا باید حتما با معلم کار کنم ؟

          • سلام. اپلیکیشن بیاموز مدتیه بالا نمیاد. من اشتراک خریداری کرده بودم که الان نمیتونم استفاده کنم. چیکار کنم؟ اگه ممکنه در ایمیل بهم بگید که چطور به اکانتم دسترسی پیدا کنم

  • ممنون از این نقد منصفانه . علاوه برر موافق بودن با نظرات شما یک نکته دیگه هم باید اضافه کنم اینکه این کتاب لغات خوبی برای آموزش استفاده نکرده . مثلا در این کتاب انواع صفات منفی افراد و انواع موضوعات ترسناک و وحشتناک و امواع دزد ها رو آوردن اما مواردی که کاربردی و مثبت باشن وجود نداره . انگار این کتاب رو نوشتن که بتونید رمان های ژانر ترسناک رو بهتر بخونید . نه اینکه بتونید نیازهاتون رو برطرف کنید

    • بهترین مجموعه کتاب طبق تجربه بنده ۴۰۰۰ لغت ضروریه
      ۲جلد اول برای مبتدیها
      ۲جلد دوم متوسطها
      ۲ جلد اخر هم سطح بالاها
      ولی در کل ۵۰۴ لغاتش خوبه،ولی برای شروع زبان افتضاحه

  • سلام. من برای خواندن زبان عمومی رشته روانشناسی مشکل دارم تقریبا شبیه 504* هست حجم لغت زیاده چطوری حفظ بشه

  • برخلاف انتقاد دوستان کتاب زو مطالعه کردم بدون دفاع خصمانه میگم کتاب لغتهاش خیلی برای من کاربردی بودن و تغییر رو در خودم حس میکنم

  • ایول بالاخره یکی پیدا شد یه نقد درست و حسابی کنه – مزخرف ترین و بیخود ترین کتاب زبان 504 عه فقط نمیدونم چرا انقد طرفدار داره البته طرفداراشم همه دربو داغونه زبانشون با خوندن اینم هیچ پیشرفتی نمیکنن- شاید کتابای دیگه رو نگاه نکردن که میگن این خوبه یا شایدم ی عده بخاطر منافعشونو و تدریس این کتاب انقد تبلیغش میکنن

  • نقد خیلی خوبی بود
    چه خوب بود چند تا منبع یا حداقل یه منبع هم برای افزایش دایره لغات به ما
    پیشنهاد میدادید.

  • آقای شهدوست عزیز در مورد نوشته های شما باید بگم برای کسانی مثل که حوصله خواندن ندارن و دنبال جواب سریع هستن بسیار عالیست
    ازتون تشکر می‌کنم دوست عزیز
    توفیق روز افزون خواستارم براتون

  • با سلام.
    به نظر شما مفیدترین منبع برای یادگیری واژه انگلیسی، جهت ازمون Ept چه کتابیه؟

    • سلام. اطلاعات خیلی دقیقی در مورد این ازمون ندارم اما تاجایی که اطلاع دارم ساختار کلی ان از ازمون toefl گرفته شده. در صورتی که منابع این ازمون را مطالعه کنید احتمالا بیشترین کمک را میکند.

  • سلام
    تو یه قدمی گرفتن کتاب بودم اما نظرم رو عوض کردید
    خیلی خوبه
    پس برای اول راه کتاب
    Vocabulary in Use Basic پیشنهاد میشه
    درسته؟

  • سلام
    من ارشد دارم و خیلی هم دنبال کتاب مناسب بودم ولی بازهم کتاب جامعی گیرم نیومد،باید زبانم قوی باشه چکارکنم ک خیلی وقت هم ندارم کمتر از دوماه..یه کتاب جامع و کامل معرفی کنید ممنون میشم.

    • در رابطه با منابع مرتبط با ازمون ارشد متاسفانه بنده اطلاعات دقیقی ندارم. این مطلب بیشتر برای افرادیه که قصد دارن انگلیسی رو با هدف استفاده روزمره یاد بگیرن. برای ازمون ها باید به منابع خود ازمون مراجعه کنید.

  • سلام علیکم
    باهاتون موافقم، هم مثالها بعضا بی معنی و یا پر از واژه های ناآشنای دیگست و هم واژه ها ب ترتیب سختی چیده نشدن

  • با سلام منابع بسیار خوبی معرفی کردید اما یک برنامه نمیشناسید که هم تلفظ رو بصورت صوتی بیان کنه و هم معنی کلمه انگلیسی رو هم نوشته باشه

  • خدا خیرت بده داداش سه فصلشو شروع کرده بودم انقدر نچسب بود که خودم داشتم به همین نتیجه میرسدم که بالاخره عبارت اهمیت خواندن کتاب ۵۰۴ رو تو گوگل سرچ کردم خوردم به سایتتون
    یه جورایی دنبال بهونه بودم همون american english file خودمو فوکوس کنم
    راستی اگه کتاب آموزشی با لهجه بریتیش مد نظرتونه معرفی کنید
    سپاااس

  • من الان میخام تهیه کنم بنظرتون سه تا کتاب آکسفورد رو بگیرم یا 504 کدومشون برا یادگیری هم تو زمان کم هم مکالمه و هم آزمونها بهتره

  • سلام. اصلا کاری ندارم که نظراتتون درباره ی 504 درسته یا غلط و از نظر سطح زبان انگلیسی هم در سطحی نیستم که بخوام در این باره نظر بدم. برادرانه میخوام چیزی بهتون بگم. شاید از خوشبختی من بوده که خیلی زود این تجربه رو به دست آوردم. ببین با یک نیمچه مقاله که اونم هدفت راهنمایی و کمک به خلق بوده چه قدر وقت خودتو گرفتی؟ همش باید جواب کسایی رو بدی که انتقادشون حاصل کج فهمی مقالته، حاصل اینه که خوب متوجه نشدن منظورت چی بوده. اینقدر اعصاب خوردی و اتلاف وقت که نصیبت شده فقط به خاطر اینه که میخوای بدون اینکه کسی ازت بخواد مهربونی کنی. من سالهاست که تا کسی ازم نخواد بهش کمک نمیکنم و راهنماییش نمیکنم، مگه اینکه از عزیزانم باشه و یا شدیدا نیازمند باشه و یا اینکه بخوام ذکات مال و علممو ادا کنم. اینجوری همیشه عزیز میمونی و همیشه هم حرمتت حفظ میشه. من جای شما بودم همین الان این مقاله رو حذف میکردم. میدونی به جای اینهمه وقت و اعصابی که برای پس لرزه های این مقاله خرج کردی چند تا کتاب میتونستی بخونی و با علم بیشتری که به دست می‌آوردی به چندتا درخواست کننده ی علم که خودشون ازت کمک میخواستن میتونستی جواب مثبت بدی؟

    • انواع متفاوتی از افراد وجود دارن. من به طور کلی نمی تونم در مورد چیزها بی تفاوت باشم، اگر بی تفاوت باشم بیشتر ناراحت میشم. اینکه افراد میان و نظراتشون رو میگن برای من محترمه. به هر حال اینجا یک وبلاگه و من هم نظر خودم رو گفتم. ممکنه افراد متفاوت نظرات مختلفی داشته باشن، با هم صحبت میکنیم و دانشمون بالاتر میره

      • سلام ببخشید کتاب سلکت ریدینگ چجور کتابی است برای گرامر ها و مکالمه چه کتابی پیشنهاد می کنید

    • شدیدا موافقم با حرف این دوستمون! شاید نباید دنیا به این سمت میرفت ولی حالا اینطوریه..
      من سال ها میخندیدم و میخندوندم ولی ارزش نداش.. بعد از یه اتفاق اگه تقصیر منم نبود عذرخواهی میکردم..
      فقط بی‌احترامی و تمسخر قدّم و … نصیبم شد! تا اینک تغییر کردم. نمیخندونم و تا چیزی واقن خنده نداش نمیخندم و بعد از خنده سریعا سکوت میکنم.. زندگی داره به این سمت میره و ما هم باید اینجوری رفتار کنیم وگرنه یکی میشیم مث جوکر 🙂

    • دوست عزیز اگر قرار باشه که توی این دنیا کسی کس دیگرو راهنمایی نکنه ،
      سنگ رو سنگ بند میشه ؟
      چرا نباید واقعیت رو بگه؟
      چرا نباید مردم رو آگاه کنه ؟
      یعنی فقط بخاطر وقت تلفی هاش راه اشتباه رو به مردم نشون بده؟
      به نظر من شما باید کمی به حرفی که میزنید فکر کنید
      شاید این موضوع انقدر مهم نباشه که راجب بهش بحث کنیم ولی همه چیز از همینجا شروع میشه…

  • من بدون شک با شما موافق هستم
    بنظر من برای لغت و شنیدار بهترین چیزی که میتونم معرفی کنم مجموعه پنج جلدی انتشارات نشنالجوگرافی هست بنام اکتیو ردینگ که لغات روز و کاربردی عصر حاضر رو معرفی میکنه
    Active reading

  • کتاب 504 کلا شاید ده تا لغت کم کاربرد داشته باشه.همچین تحلیل هایی فقط از کسایی میشنوید که دوست دارن شما ده سال سر کلاس زبان بشینید بهتون اینتر چنج درس بده و باز هم مسلط به زبان نشید و باز هم پول بدید و وقت بدید و….
    غیر ممکن کسی به انگلیسی مسلط باشه و لغت های 504بلد نباشه.
    اگر با سطح انگلیسی دبیرستان 504 بخونید تمام لغت ها تمام کلمه های داخل متن مثال ها و تمرین ها حداقل 3000هزار تا لغت پرکاربرد یاد گرفتید و از سطح انگلیسی ضعیف به متوسط میرسید.برای تسلط کامل به انگلیسی باید ده هزار تا لغت بلد باشید.

  • کتاب 504بهترین کتاب اموزشی هستش …
    من خوندم نتیجه هم گرفتم و تونستم در سطح خوبی مکالمه رو یاد بگیرم..

  • من با نظرات شما موافقم اما برام سواله که اگه این کتاب خوب نیست پس چرا اینهمه طرفدار داره و سفارش میشه، چرا میگن لغات پرکاربرد داره

  • سلام من ارشد خوندم اما زبانم صفره بفرمایید چطور شروع کنم . کلاس نمی تونم برم چون باید با بچه ها بشینم سر کلاس و سن و سالی از من گذشته

  • من کاملا با نظر شما موافق هستم، برای کسانی که تازه دارن آموزش رو شروع میکنن اصلا کتاب مناسبی نیست و بیشتر فرد رو خسته و دلزده میکنه. کلمات کتاب در مکالمات روزمره استفاده کمی داره. به نظر من این کتاب برای کسانی خوب هست که با متون انگلیسی سرو کار دارن و برای افراد مبتدی و متوسط سمه، سم

  • سلام مهندس یک کتاب خوب برای استخدامی وعالی معرفی بفرمایید سطح زبانم پایینه ،سپاسگذارم

  • من این کتاب در هفته پنج درس میخوندم یکبار صبح و یک بار شب اخر هفته دو روز تمرین نزدیک سه ماه طول کشید ولی کامل لغتهارو یاد گرفتم الانم ۶۰۰ واژه ارشنیا خریدم از امروز شروع میکنم ۵۰۴ برا زیاد کردن دایره لغت خوبه

  • سلام جناب میشه کتاب vocabulary in use advance سطحش رو در برنامه بیاموز بزارید تشکر

  • سلام از اشنایی با شما خوشحالم
    تشکر از راهنمایی های شما
    خیلی لذت بردم
    برایتان بهترین ارزوها را دارم

  • کتاب 504 چهار برای بزرگسالانی مناسب است که سطح زبانی در حد متوسط دارند و می‌خواهند در کوتاه مدت و با انگیزه قوی و ساعتهای طولانی مطالعه خود را برای شرکت در آزمونهای شبیه کنکور آماده کنند.
    اما از نظر اصول آموزشی این کتاب از پنجاه سال پیش که تالیف شده تا حالا ویرایش نشده ، سطح بندی نداره، از روشهای متنوع در ارائه و تمرین و تولید واژه استفاده نمیکنه، واژگان و محتوای این کتاب هم از نظر مفهومی و هم از نظر ادراکی و روانشناختی مناسب سنین پایین تر نیست، اصلا مناسب کار در کلاس نیست و فقط می‌تونه به صورت خودخوان استفاده بشه،و به تفاوتهای فردی در یادگیری توجه نمیکنه.
    مجموعا کسانی که تخصصی و علمی به مقوله آموزش زبان نگاه میکنند و با کتابهایی مانند oxford word skills و vocabulary in use آشنایی دارند کتاب 504 رو توصیه نمی‌کنند.

  • سلام ببخشید این لغات ۵۰۴برای کنکور کفایت میکنه؟!من قصدم پزشکیه لطفا کمکم کنید خریداری مردم ولی نمیدونم وقتمو صرف دیدنش بکنم یا ن

  • من از ۵۰۴ استفاده می کنم برای شروع خیلی از کلماتش رو در اخبار انگلیسی می بینم…. به نظر من شما اگر ۵۰۴ دارید مطالعه کنیدچون به هر حال کلماتی داره که واقعا در متون انگلیسی و فیلم ها می بینید من این مساله رو بارها تجربه کردم در کنارش هم می تونید منابعی که ذکر شد رو هم مطالعه کنید…

  • فقط اومدم بگم این مطلب خیلی حقه 😂 مرسی! واقعا چی باعث شده کتاب ضعیفی مثل ۵۰۴ محبوبیت زیادی داشته باشه؟

  • سلام
    فقط قسمتی که گفتید برای همه مناسب نیست صحیحه.
    کتاب 504 یکی از معتبرترین منابع در زمینه لغاته. اسمش 504 تا لغته ولی رسما بیش از 3000 لغت یاد می گیرید داخل این کتاب. برای خوندن 504 نیاز هست شما سطح زبانتون در حد B1 باشه، یعنی چیزی حدود 2000 لغت پایه را بلد باشید و بعد 504 را شروع کنید. بعد از اتمام 504 چه چیزی نصیبتون میشه؟؟
    شما در رنج وسیعی از مباحث درک و فهمتون حدوو چند برابر افزایش پیدا میکنه. مقالات انگلیسی، مجلات، سایت های خبری، توییت های انگلیسی، کتاب، رمان و فیلم.
    برای مثال اگه قبل از مطالعه این کتاب یک مقاله 1000 کلمه ای میخوندید و داخلش 100 تا لغت جدید پیدا می کردید. بعد از خوندن 504 اگه همون مقاله را می خوندید تعداد لغات جدید به زیر 10 میرسه.

  • سلام آقای شهدوست من سطح زبانم درحد نهم هست لطفا یه کتاب میشه معرفی کنید که هم لغات دبیرستان رو شامل بشه و یکمی هم فراتر از دبیرستان واقعا ممنون میشم ؟

  • سلام برای کسی که رشته ش گردشگری و برای قوی تر شدن و مهارت صحبت کردن و شنیدن هم زبان در این زمینه هم به طور کل باید کدوم رو بخونم چی بخونم. سطح زبانم نمیدونم دقیقا در چه حد ولی خب دامنه لغاتم کمه و اونا هم که تو دوره دانشگاه یاد گرفتم کم و بیش یادم رفته باید از کجا شروع کنم چی بخونم؟میشه کمکم کنید؟

  • سلام من این کتاب رو بعنوان منبع برای کنکور ارشد شنیدم

    یعنی با این مواردی که اشاره فرمودید برای کنکور ارشد منبع خوبی نیست؟

  • به نظرم تحلیل درستی نبود و متاسفانه باعث گمراهی بسیاری از جمله خود من شد.
    بعد از تردیدهای فراوان بعد از این تحلیل، بالاخره تصمیم گرفتم 504 رو شروع کنم و بعد از تموم کردنش واقعا احساس خوبی داشتم و از تصمیم خودم راضی بودم. به نظرم یکی از خلاصه ترین و بهترین کتاب های لغت هستش. من برای معنی لغات 504، از دیکشنری آکسفورد استفاده میکردم. همونطور که میدونید سطح بندی لغات پرتکرار این دیکشنری از A1 هستش تا C1 که از سطح A1 تا B1 (مبتدی تا متوسط) شامل 3000 لغت پرتکرار هستش و B2 و C1 شامل 2000 لغت پرتکرار ( متوسط و پیشرفته). با توجه به اینکه من همه لغات رو در دیکشنری هم ذخیره میکردم که بعدا مرورشون کنم، متوجه شدم که اولا بیش از 90 درصد لغات 504 در 5 هزار واژه پرتکرار وجود داره و در ثانی لغت اصلی کتاب بیشتر در سطح B2 و C1 هستن و در جملات، کلماتی که استفاده شده در سطح های کمتر از B2. یعنی حتی لغات استفاده شده در متن هم از لغات پرتکرار استفاده شده و ضروری هستش که جملات کتاب به طور کامل خونده و تفسیر بشه و شما واقعا متوجه بشین که جمله منظورش چی هستش.
    نکته مثبت دیگه این کتاب این هستش که برای هر لغت 3 مثال داره که باعث میشه لغت به خوبی در حافظه باقی بمونه، در حالیکه کتاب هایی مثل 4000 واژه تنها یک مثال دارند و نکته مثبت دیگه اش هم اینه معانی مختلف کلمه در مثال ها استفاده شده و شما با خوندن مثال هاش به معانی و کاربردهای مختلف کلمه هم آشنا میشوید.
    نکته بسیار مثبت دیگه ای که من دیدم استفاده به عمد بسیار زیاد از نکات گرامری شامل شرطی ها، مجهول ها، آینده در گذشته، مودال ها، انواع صفات و … بود که به نظرم اگر در خوندن کتاب بهشون توجه بشه نکات گرامری بسیار زیادی یاد خواهید گرفت.
    یا مثلا برخی اومدن کتابهای آکسفورد ورد اسکیل رو به جای 504، معرفی کرده اند که من منکر خوب بودن این کتابها نیستم اما نکته منفی ورد اسکیل ها این هستش که بسیار به جزئیات پرداخته شده و مطمئن باشید که خود اون خارجی هم اینقدر به جزئیات آشنا نیستش. اینکه شما مثلا انواع پیچ رو بدونید یا انواع گوشت در حالتهای مختلف رو که بعید هم هستش در خاطرتون باقی بمونه هیچ فایده ای نداره به نظرم که حتی خودمون در فارسی هم اینقدر جزئیات رو بلد نیستیم.
    افرادی که سطح متوسط دارند در خوندن این کتاب (البته با دقت، آهسته و پیوسته) تردید نداشته باشند. متاسفانه خیلی از سایت ها، همین مطلب سایت رو در مورد بد بودن 504 کپی کرده اند که قول میدم خودشون هم این کتاب رو نخونده اند و فقط باعث گمراهی بقیه می شوند.

  • سلام دوستان من نقد های بالا رو مطالعه کردم و کاملا با این نقد ها موافقم. بنده با یک نرم افزار لغت شمار دقیق کتاب های لغت زیادی رو مقایسه کردم از جمله 504 و 1100 لغت و 4000 لغت ضروری سه جلد اول (در این لغت شماری متن کتاب ها هم در نظر گرفته شده است و لغات تک حرفی و دو حرفی به حساب نیامده است.) لغت های این کتاب ها به شرح ذیل است
    کتاب 504: 3963 لغت
    کتاب 1100: 4780 لغت
    کتاب 4000 لغت ضروری سه جلد اول: 4294
    با توجه به بالا تقریبا حجم لغت سه کتاب در یک محدوده است حالا آزمایشی به شرح ذیل انجام دادم که کاربردی بودن این لغات رو مشخص میکنه که نتایج رو خدمتتون آوردم. در آزمایش اول یک خبر رو به صورت اتفاقی از سایت نیویورک تایمز انتخاب کردم که در مورد حمله روسیه به اوکراین بود و بعد مقایسه کردم که هر کدوم از این کتاب ها چند درصد لغات اون رو پوشش میدن. این خبر 363 لغت داشت
    4000 لغت سه جلد اول: 73 درصد لغات رو پوشش داد
    504 : 65 درصد لغات رو پوشش داد
    1100: 61 درصد لغات رو پوشش داد

    در آزمایش دوم داستان رابینسون کروزو که 624 لغت داشت به عنوان تست با این سه کتاب مقایسه کردم نتیجه به شرح ذیل:
    4000 لغت سه جلد اول: 90درصد لغات رو پوشش داد
    504 : 79درصد لغات رو پوشش داد
    1100: 73درصد لغات رو پوشش داد

    در آزمایش سوم یک سخنرانی کامل از ترامپ که در سازمان ملل ایراد کرده بود رو به عنوان تست آوردم. سخنرانی ترامپ حدود یک ساعت و 1388 لغت داشت. نتیجه مقایسه به شرح ذیل است
    4000 لغت سه جلد اول: 64درصد لغات رو پوشش داد
    504 : 57 درصد لغات رو پوشش داد
    1100: 55درصد لغات رو پوشش داد

    لازم بذکر است از لغاتی که در متن های فوق بوده ولی در کتاب ها نبوده اسامی است که اگر آنها را بدانیم این درصد ها بیشتر می شوند مثلا در سخنرانی ترامپ اسامی زیادی از جمله کره، ایران، خاورمیانه، ناتو و غیره آمده که در هیچ کتاب لغتی نیستند و فقط اسم هستند.

    نتیجه گیری: کتاب 4000 لغت 3 جلد اول یک کتاب سبک با لغاتی بسیار کاربردی است در صورتی که کتاب 504 با این همه زحمتی کخ برای حفظش باید بکشیم فقط درصد کمی از لغات کاربردی را پوشش می دهد و ما لغات کم کاربرد زیادی رو باید حفظ کنیم این مشکل برای کسانی که تازه زبان رو شروع کردن حتی بیشترم میشه چون باد یک کتاب سخت رو مطالعه کنن و چون هیچ نتیجه ای در عمل نمیبینن اکثرا نیمه کاره مطالعه کتاب رو رها میکنن ولی شما فقط کافیه جلد یک 4000 لغت ضروری رو مطالعه کنید تا ببینید چقد دایره لغاتتون بالا میره به طور مثال راحت خیلی از خطاهای گوشی رو میفهنین. وقتی شما این اثر گذاری رو میبینید باعث میشه تا شما انگیزه بگیرید و مطالعه زبان رو ادامه بدین. کتاب 4000 لغت فقط اسم بزرگی داره یک کتاب بسیار سبکه که از لغات ابتدایی شروع کرده و در هر جلد حدود 600 لغت کاربردی رو پیشنهاد میده. با امید موفقیت برای شما دوستان عزیزم.

    • واااقعا مرسی
      من هرجایی ک دنبال گشتم ادمایی ک مثل شما یا تحقیقی انجام دادن یا مدرک زبان انگلیسی دارن یا اطلاعات زیادی دارن گفتن ک کتاب ۱۱۰۰ و یا۵۰۴ کلمات خیلی سنگینی داره در عین حال ک اصلا کاربردی نیستن و کتاب ۴۰۰۰ و ورد اسکیل خیلی خوبن در صورتی ک کسایی ک میگن ۵۰۴ و ۱۱۰۰ خوبن صرفا تعصب بوده چون چن نفر بهشون گفتن خوبه پس خوبه
      و خب اینم باید درنظر بگیریم ک هر کسی قصدس از زبان یاد گرفتن ی چیزه
      ولی نظرات واقعا عجیب بود ک طرف اصلا نخونده کتابو الکی تعصب داره
      یا یکی میگه خب بخونین همه رو دیگ
      مگه بیکاریم ک ی سری کتاب انگلیسی الکی بخونیم ؟
      این ادما انگار کل زندگیشون تنها هدفشون زبانه🤣 خسته نباشین دلاوران

  • علی جان خدا بهت صبر بده :)))
    کامنت های بعضی هارو می خونم و سر درد گرفتم!
    انقدر تعصب داشتن صرفا روی یک کتاب آموزش لغت منسوخ شده که بجز ایران اصلا در جاهای دیگه در این حد شناخته شده نیست باور نکردنیه