گوشت

گوشت!

پیش از همه چیز باید بگم که من گیاه‌خوار نیستم. البته تمایل زیادی هم به خوردن گوشت قرمز ندارم (از بچگی از گوشت قرمز خوشم نمی اومد). اینبار میخوام کمی در رابطه با گوشت به عنوان غذا صحبت کنم.

یکی دیگه از تغییراتی که دنیای مدرن ایجاد کرد، میزان مصرف گوشت بود. واقعیت اینه که مصرف گوشت تا صد سال پیش بسیار بسیار محدود بوده. خیلی از مردم شاید در ماه یکبار هم گوشت نمی خوردن. به ویژه در خاورمیانه به واسطه اب و هواش، تولید گوشت خیلی محدود بوده و حیوانات معمولا برای تولید لبنیات یا تخم مرغ استفاده می شدن. گوشت در این دوران یه غذای لوکس به حساب می اومد.

حدودا از 50 سال پیش روند استفاده از گوشت به عنوان غذا سرعت زیادی گرفت. در حال حاضر این مصرف به سطح غیر قابل باوری رسیده، در سال 2017 حدود 56 میلیارد حیوان برای به دست اوردن گوشت کشته شدن که عدد خیلی عجیبیه.

از اونجا که استفاده از گوشت خیلی رایج شده، شرکت های تولید کننده گوشت در رقابت به طور پیوسته از روش های کم هزینه تر برای تولید گوشت استفاده می کنن. این یعنی به وجود امدن کارخانه‌های تولید گوشت یا factory farmها، در این کارخانه ها حیوانات در شرایط نگران کننده نگهداری می شن و نهایتا بعد از اینکه به اندازه کافی بزرگ شدن کشته میشن. طبیعتا افراد کمی به ویژه در جامعه ما به حقوق حیوانات اهمیت میدن، اما حتی اگر هم اهمیتی به حقوق اون حیوانات بیچاره ندیم، هنوز این شرایط تولید گوشت تا حد زیادی نگران کننده است. این نگرانی دلایل زیادی داره اما من فقط به دوتای اصلیش اشاره میکنم:

  • تولید گازهای گلخانه ای و مصرف انبوه منابع: تولید گوشت به مراتب بیش از تولید محصولات گیاهی منابع استفاده میکنه. ساختار بدن حیوانات در تولید گوشت اونقدر بهینه نیست که همه مواد مصرفی رو به گوشت تبدیل کنه. این بهره وری معمولا زیر 5% خواهد بود. یعنی از حجم بسیار زیادی از غذا که حیوانات مصرف میکنن فقط بخش کوچکی از اون تبدیل به گوشت میشه. بخش بزرگ دیگه اش در این روند تلف میشه.  این تلف شدن منابع در نهایت به معنی تولید حجم بسیار زیادی از الودگی، گازهای گلخانه ای و به صورت کلی تاثیر عمیق روی محیط زیسته. صنعت تولید گوشت یکی از الوده کننده ترین صنایع جهانه.
  • مصرف بیش از حد انتی بیوتیک ها: برای تولید ارزان تر گوشت در کارخانه های گوشت معمولا حیوانات در محیط های کوچک نگه داری میشن. از این طریق هم فضای کمتری برای رشدشون نیاز دارن و هم انرژی کمتری رو به واسطه حرکت کردن از دست میدن. این هوشمندانه به نظر میرسه اما همین موضوع یک محیط بسیار مناسب برای انتقال و شیوء بیماری بین اونها ایجاد میکنه. برای جلوگیری از مریضی دائمی حیوانات، تولید کننده ها اقدام به خوراندن دائمی انتی بیوتیک به اونها میکنن. این موضوع باعث شده دسته های مختلفی از باکتریهای حیوانی به سرعت به این مواد مقاوم میشن. این موضوع در طولانی مدت بسیار نگران کننده اس چون در صورت مقاوم شدن کامل باکتری ها، نه تنها این حیوانات بلکه بقیه حیوانات و گاهی حتی انسان ها هم ممکنه از این موضوع اسیب ببینن.

در رابطه با گوشت چه باید کرد؟

این واقعیت که گوشت خوشمزه و مفیده قابل کتمان نیست. اما حداقل کاری که در حال حاضر میشه انجام اینه که با گوشت به همون صورت قبلی یعنی یک غذای لوکس برخورد کنیم. باید مصرف گوشت در طول هفته محدود تر بشه. برای سالیان اجداد ما با مصرف حداقل مقداری از گوشت زنده موندن و واقعیت هم اینه که بدن میتونه بخش زیادی از نیازهاش رو از گیاهان تامین کنه. باید این موضوع رو بپذیریم که الزاما هر غذایی نیاز به گوشت نداره. خوردن حداقل چند وعده غذای بدون گوشت، تاثیر خیلی زیادی در محیط اطراف و اینده ما میذاره. در این مورد باید یکبار به حرف شکممون گوش نکنیم.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment