ستاره های اینستاگرامی

این اصطلاح مو رو به تن خیلی ها از جمله خود من سیخ میکنه. اینکه یه نفر همینطوری و به خاطر دلایل بسیار احمقانه شدیدا معروف میشه. اما در واقعیت چیزی بیشتر حقیقت داره اشتباه ماست تا اشتباه اونا. شاید به نوعی افرادی که از این فرصت ها استفاده می کنند دید بهتری نسبت به ساختار جامعه مدرن داشته باشن. حالا اینکه دقیقا چه تغییری داره اتفاق می افته که امثال من نمی تونن باهاش کنار بیان اینه:

در جامعه کلاسیک این مفهوم وجود داشت که هر کسی برای اینکه بتونه به جایگاه خاصی برسه، چه از نظر ثروت، چه از نظر شهرت و چه از نظر علم یا هر چیز دیگه ای. باید بسته ای از استعداد، کمال، توانایی اکتسابی و معمولا “ژن خوب” رو می داشت. در این جامعه یه ادمی نمی تونست همینطوری از یه خانواده معمولی بره و به یه جایگاه خیلی بالا برسه، حداقل برای بیشتر مردم این ممکن نبود. ساختار طبقات اجتماعی و پیشه ها تا حد زیادی مشخص بود. افراد در طول چند نسل و به سختی میتونستن از یه طبقه اجتماعی به بالایی برن. خب این دیدگاه تا حد زیادی برگرفته از طرف فکر مردم در اون زمان داشت. مردم اعتقاد داشتن (و هنوز هم خیلی ها دارن) که هر کسی نمی تونه پولدار، شهیر یا دانشمند باشه.

در جامعه مدرن این ساختار تا حد زیادی تغییر کرد. بیشتر به واسطه لطف ایدئولوژی سوسیالیسم. در یک جامعه مدرن قوانین جامعه از طریق دولت مشخص میشه. در محدوده این قوانین هر کسی بتونه به هر نحوی هر چیزی رو به دست بیاره محقه. این دقیقا همونجاییکه خیلی از ما باهاش مشکل داریم. برای ما قابل پذیرش نیست که یه نفر تا دیروز کشاورز باشه و امروز با فروختن دوتا زمین پولدار شده باشه یا یکی تا دیروز بیکار بوده و امروز به واسطه اینستاگرام کلی معروف شده، اما در جامعه مدرن اگر اون فرد در محدود قانون عمل کرده باشه، به هر حال استحقاق چیزی رو که به دست اورده داره (حتی به خاطر دماغ زشتش معروف شده باشه)

اگه دقیقتر بهش فکر کنیم بیشتر ما هم به نوعی از مزایای این ساختار مدرن اجتماعی داریم استفاده می کنیم. مثلا هر کسی از هر خانواده ای که بوده رفته و تحصیلاتی که میخواسته رو به دست اورده. پس در نهایت حس ما نسبت به اونا چیزی بیشتر از حسادت نیست (چی!!! یعنی من به اون دماغ عملی زشت حسودیم میشه؟!؟) باید با ساختار مدرن زندگی کنار بیاییم، یا اینکه یه جامعه طبقاتی پیدا کنیم و بریم اونجا زندگی کنیم (گرچه جوامع طبقاتی اونقدری که به نظر میرسه فان نیستن!)

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment