چرا جشنواره وب و موبایل ایران عجیب است!

پیش از همه باید به این نکته اشاره کنم که این موضوع که من به شخصه از روند برگذاری این جشنواره انتقاد دارم به معنی بی ارزش بودن کار اعضا و برگزار کنندگانش نیست. طبیعتا همین موضوع که این افراد زمانی رو برای برگزار کردن این جشنواره میگذارن قابل تقدیره، موضوع اصلی در روند اجرای فعلی جشنواره است که تا حد زیادی عجیبه.

اولش که این جشنواره طراحی شده بود، ساختارش به این صورت بود که اعضا شرکت می کردن و توسط کمیته داوری بررسی می شدن و نهایتا به شرکت کنندگان برتر جوایزی داده می شد. با توجه به انتقادهایی که از روند انتخاب شرکت کنندگان شده بود (که البته کمی هم عجیب بود) نهایتا جشنواره روند انتخاب رو به روشی به مراتب عجیبتر تغییر داد.

در روند فعلی پس از نام نویسی شرکت کنندگان، در مرحله اول، در واقع کاربران هستن که به اونها رای می دن. تا اینجا خیلی خوبه ولی موضوع اصلی اینه که کاربران عادی معمولا وقتی برای عضو شدن در سایت و داور شدن نمی ذارن. بیشتر افرادی که عضو سایت شدن همون شرکت کننده ها هستن. پس در روند فعلی در واقع این شرکت کننده ها هستن که برنده رو انتخاب می کنن. خب در این سیستم یک اتفاق ساده می افته. هر شرکت کننده به همه شرکت کننده های توی گروه خودش رای منفی می ده و هر کسی رو که می شناسه می فرسته تا به خودش رای مثبت بده (چیزی شبیه مسابقات عکاسی در اینستاگرام). افرادی که تلاشی برای برنده شدن نمی کنن حتی اگر خوب هم باشن برنده نمیشن. افرادی انتخاب می شن که به طور فعال برای برنده شدن تلاش کردن.

البته در نهایت گروهی از داوران وبسایت های برتر رو بررسی می کنن، اما تقریبا در تمام جشنواره های مطرح روند انتخاب به نحوی از شرکت کنندگان جدا می شود تا خود شرکت کننده امکان تاثیر گذاری مستقیم روی آن را نداشته باشد. طراحی چنین ساختاری برای جشنواره وب هم زیاد سخت نبود اما برگذار کنندگان این زحمت را به خود نداده اند و ترجیح داده اند سیستمی طراحی کنند که در آن به آسانی بشود نتیجه را به کاربران وابسته دانست.

اسم این ساختار رو نمی شه ناعادلانه گذاشت، اما باید اسم برنده رو عوض کرد. باید به برنده این جشنواره عنوان “فعالترین و تلاشگرترین شرکت کننده برای برنده شدن در جشنواره” رو داد نه وبسایت و اپلیکیشن برگزیده. آخرین باری که داخل پنل رفتم دیدم وبسایت ما ده نظر گرفته و همه نظرات هم منفی بوده. با توجه به اینکه ما پر بازدید ترین وبسایت در زمینه آموزش زبان های خارجی هستیم طبیعتا این موضوع کمی عجیب است، اما وقتی سیستم رای گیری به طول مناسبی طراحی نشود اتفاق افتادن چنین موضوعی طبیعی است.

نکته عجیب بعدی البته اینه که بیشتر برندگان این جشنواره به نحوی غیر مستقیم با اعضای ایجاد کننده اش رابطه دارن (البته این به معنای ضعیف بودن اونها نیست) اما طبیعتا ارزش جشنواره رو پایین میاره. با توجه به تجربه شخصی من در این جشنواره، من ارزش زیادی برای عنوانی که به برگزیده این جشنواره داده می شه قائل نخواهم بود.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment