موتوری ها

در تهران (و احتمالا در خیلی شهرهای بزرگ دیگه) مشکل بزرگی وجود داره به نام “موتوری ها”. موتوری ها واقعا یه مسئله بزرگ برای همه هستن. چه سواره و چه پیاده همه به نوعی درگیر مشکل هستن. طبق معمول هم پلیس رسما هیچ کاری با موتورها نداره. این موضوع چند سالیه که شدت هم گرفته و اصلا هیچ تذکری هم داده نمی شه. موتور به سادگی جلوی پلیس از چراغ رد میشه و میره.

احتمالا از رئیس پلیس پرسیم میگه خب ما نمی تونیم کنترل کنیم. واقعیت اینه که فلسفه پلیس اینه که این کار رو انجام بده. من به شخصه سالیانه مبلغ زیادی مالیات میدم تا بتونم از مزایاش استفاده کنم که یکیش نظم عمومیه. موتورها نظم عمومی رو به طور کامل هم ریختن. این تنها محدود به رفت و امد و ترافیک نمیشه. در همه زمینه ها با مشکلات موتورها درگیریم.

مشکلاتی که موتورها دارن!

اولین مشکل موتورها به خود راننده برمیگرده و اونم ایمنی فوق العاده پایین موتوره. فرقی نمیکنه از چه موتوری استفاده بشه. موتور کلا روی دوتا چرخ سواره و در بهترین حالت اولین اتفاقی که بعد از تصادف می افته اینه که راننده موتور با سر به جلو پرت میشه. بدن راننده در هنگام رانندگی خیلی اسیب پذیره و ممکنه با خورن به جایی به راحتی پاها یا دست ها بشکنه. قانون گذاشتن کلاه هم که رسما توسط 80% موتوری ها رعایت نمیشه. اینکه کسی در حادثه اسیب ببینه فقط به خودش مربوط نمیشه. اون ادم بخشی از سرمایه اجتماعی این کشوره، گرچه از نظر دولت جون انسانها ارزشی نداره اما واقعیت اینه که برای بزرگ شدن اون ادم از خزانه کشور کلی هزینه شده و باید از جونش مراقبت بشه. پس اگر تصادف کنه و اسیب ببینه به منی که مرتبط نبودم هم ضربه خورده.

مشکل دوم در به هم ریختن نظم ترافیکیه. موتورها رسما هیچ قانونی رو رعایت نمی کنن. دقیقا میشه گفت هیچ قانونی. خیابون یه طرفه، چراغ راهنمایی، پیاده رو یا هر چیز دیگه. هیچ قانونی برای رانندگی یه موتور وجود نداره و وقتی ادم توی خیابونه هر لحظه ممکنه یه موتور از سمتی توی مسیرش قرار بگیره.

مشکل سوم در الودگی صوتیه. میزان صدایی که موتورها تولید می کنن فوق العاده زیاده. اگر خونه یا دفترتون کنار خیابونی باشه که توش حرکت می کنن به سادگی این صدا وارد میشه و همیشه ازار دهنده اس.

مشکل چهارم در آلودگیه هواست. اونطوری که شهرداری اعلام کرد موتورها نه تنها الودگی کمتری نسبت به ماشین ندارن بلکه بیشتر هم الودگی ایجاد می کنن.

چرا همه موتوری شدن؟

چون طبق معمول همه چیز طوری چیده شده که چاره دیگه ای نیست. در تهران شکل ترافیکی شهر، محدوده بزرگ طرح ترافیک و خیلی چیزهای دیگه باعث شده که موتور یه وسیله ایده آل باشه. از اونجایی که قانونی هم برای روندنش وجود نداره میشه با سرعت زیادی با استفاده از موتور توی شهر حرکت کرد.

فک نمی کنم تلاشی برای حل این مشکل بشه. این هم مثل بقیه مشکلات می مونه تا در نهایت خود مردم کاری بکنن.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

Add comment