بهترین روش تبلیغات برای اپلیکیشن چیست؟

من چندماهی به دنبال جواب این سوال گشتم. شاید هنوز هم جواب دقیقی براش پیدا نکرده باشم اما تجربه فعلیم رو می نویسم شاید به دیگران هم کمک کرد.

قبل از تصمیم گیری برای دادن تبلیغ شما باید اول ارزش کاربر خودتون رو مشخص کنید. ارزش کاربر رو من در ساده ترین شکل به صورت زیر حساب کردم: من تعداد کاربران جدید برنامه رو در یک بازه یک ماهه حساب کردم و در همون ماه هم میزان درآمد رو حساب کردم. (توصیه می کنم فروش و کاربر رو به صورت روزانه حساب نکنید چون ممکنه کسی برنامه رو امروز دانلود کنه ولی آخر هفته خرید کنه. ولی معمولا 90 کاربرا در بازه یک ماه خرید رو انجام میدن، به جز برنامه های خدماتی که روند حساب کردن ارزش کاربرشون خیلی پیچیده تره)

بعد مقدار درآمد کل رو تقسیم بر تعداد کاربر کل (کاربران جدید همون ماه) کردم. نهایتا شما به یه عدد می رسید، مثلا 500 تومن. این یعنی مثلا اگه از 6 تا کاربر شما یکیشون یه محصول 3 هزار تومنی بخره، در واقع هر کاربر شما 500 تومن می ارزه. اینجاست که شما تازه میتونید در مورد به صرفه بودن روندهای تبلیغات تصمیم گیری بکنید.

البته گذشته از این ارزش، که ارزش مالی هر کاربره، یه کاربر می تونه ارزش تبلیغات و برندینگ هم برای شما داشته باشه. چون ممکنه این کاربر خرید نکنه ولی برنامه رو به یکی دیگه معرفی کنه که اون خرید کنه. پس در واقعیت ارزشی که برای هر کاربر حساب کردید، پایه ارزش حساب می شه و در طولانی مدت میتونه این ارزش بیشترم باشه.

پیش از گرفتن تبلیغ شما باید اون ارزش کاربر رو بذارید جلوتون و طوری هزینه کنید که، هزینه گرفتن هر کاربر براتون خیلی بیشتر از ارزش کاربر نشه (همونطور که گفته شد ارزش کاربر در واقعیت همیشه بیش از اون مقداره پس اگه در مثال بالا برای گرفتن هر کاربر 500 تومن هم هزینه کنید در واقع به نفعتونه). حالا باید مبلغی از پول رو به صورت آزمایش در روشهای مختلف هزینه کنید تا بفهمید کاربر از هر کدوم چقدر براتون هزینه داره.

تجاربی در مورد هزینه کردن برای تبلیغات

اول از همه شما همیشه میتونه کاربر رو دونه ای 2500 تومن بخرید. تپسل، پیک برتر و خیلی های دیگه کاربر رو بین هزینه 2000 تا 2500 بهتون می فروشن و تضمین نصب هم میدن (من تست نکردم که بدونم چقدر کاربرها واقعیه ولی می گن که نسبتا واقعیه). پس اگه رفتید و هزینه کردید و کاربر رو با هزینه ای بالاتر از این مقدار پیدا کردید در واقع گند زدید (مگر اینکه دنبال بازه خاصی از افراد باشید و کاربر عام به دردتون نخوره)

برای حساب کردن مقدار هزینه هر کاربر، اینطوری عمل می کنید که مقداری هزینه می کنید، مثلا 100هزار تومن میدید و بعد حساب می کنید ببینید چقدر ازش کاربر گرفتید. اگه با 100هزار تومن بتونید 100تا کاربر بگیرید (که عدد خوبیه) یعنی هر کاربر برای شما 1000 تومن هزینه برداشته. من این روش رو در تلگرام در چند کانال تست کردم، بسته به هزینه در کانال های مختلف معمولا هزینه هر کاربر بین 1500 تا 3000 تومن بود که خیلی قابل قبول به شمار نمی رفت. مثلا کانالی که 300هزارتومن هزینه نصب می گرفت تونست در یک روز حدود 150 تا نصب برای ما ایجاد کنه (هر کاربر برای ما 2هزار تومن هزینه برداشت)

من تبلیغات کلیکی وب رو هم تست کردم. این تبلیغات گرچه دیده شدن خوبی داره اما معمولا خیلی سخت به دانلود منجر میشه، به طور کلی تبلیغات کلیکی وب (مثل صبا ویژن، اینتورک، کلیک یاب و … برای وبسایت خیلی موثرترن) چون بیشتر نمایش دهنده در واقع تبلیغ رو توی کامپیوتر نشون میدن نه توی موبایل (اگه بخوایید تبلیغ فقط توی موبایل نمایش پیدا کنه هزینه هر کلیک کلی بالا تر میره) از طرف دیگه با توجه به چیزی که من تست کردم معمولا در بهترین حالت از هر 5 کلیک یکی منجر به نصب میشه. (مگر اینکه برنامه شما واقعا چیز خاص و کاربردی ای باشه)

من تبلیغات در عدد (سیستم تبلیغات کافه بازار) رو هم تست کردم که نسبتا خوب بود. البته این بستگی داره که ارزش هر کاربر برای شما چقدر باشه. اگه بتونید از هر کاربر به طور متوسط 2000 تومن پول در بیارید مطمئنا همه این روشها به صرفه است. در عدد هزینه گرفتن کاربر چیزی بین 1000 تا 1500 تومن برای ما بود. البته عدد نصب تضمینی هم میده ولی من معمولا به روشهای نصب تضمینی اعتماد نمی کنم (و البته گرون هم هستن).

ارزان ترین روش تبلیغات اپ

در نهایت ارزان ترین و موثر ترین روش تبلیغات اپ نمایش در استورهای فارسیست. بازار، مایکت، ایران اپس و … در صورتی که اپ شما خوب باشه به خوبی نمایشش میدن و در این صورت کاربر برای شما رسما رایگان خواهد شد (البته شما سهم فروش به استور میدید). این روشها همیشه بهترین خروجی رو داره اما این استورها هم به سختی برنامه ها رو در صفحه اصلی قرار می دن و ما با شش ماه کار کردن نهایتا فقط دو بار برای چند روز در صفحه اول بازار بودیم.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

3 comments

  • سلام و احترام
    بسیار عالی توضیح دادین؛ ما برای اپلیکیشن هامون دنبال همچین تحقیقی بودیم که شما زحمتش را کشیده بودین

  • از بین شرکتای تبلیغاتی موبایلی ایران ، من تجربه کار با سرویس تپسل و عدد و مگنت رو دارم. عدد و مگنت خوبن اما اصلا کار با تپسل رو پیشنهاد نمیکنم . تپسل علنا تقلب میکنه .