یادگیری زبان انگلیسی

روش درست برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان انگلیسی

در طول دوران زبان آموزی و تدریسم یکی از تفاوت های مهمی که بین افراد با بهره وری یادگیری بالا و افراد با بهره وری یادگیری پایین دیدم نحوه برنامه ریزی اونها برای یادگیری زبان بود. در این مطلب کمی از تجربیات خودم در رابطه با نحوه برنامه ریزی درست برای یادگیری زبان رو به اشتراک می ذارم.

قدم اول – برای یادگیری زبان چقدر زمان لازم است؟

واقعیت اینه که یکی از دلایلی که برخی از زبان آموزها موفق به یادگیری درست زبان نمی شن محاسبه درست و داشتن یک توقع منطقی از یادگیری زبانه. در رابطه تحقیقات مختلفی انجام شده (نتایجش دقیقتر رو میتونید در این مطلب بخونید)، اما به طور خلاصه برای یادگیری زبان انگلیسی برای یک فرد معمولی و تا سطح بالای متوسط به 480 ساعت تمرین و یادگیری نیازه. این زمان از چیزی که بیشتر ما فکر میکنیم بیشتره. در واقع این یعنی اگر هر روز 1 ساعت زمان برای یادگیری بگذاریم نیاز به 1 سال و نیم زمان هست.

بیشتر زبان آموزها توقع زمان بسیار کمتری رو دارن و به همین دلیل زمانیکه بعد از 3 ماه با تمرین روزانه 10 دقیقه (مجموعا 15 ساعت) موفق به یادگیری دلخواه نشدن دلزده میشن. پس پیش از شروع کار دید درستی نسبت به زمان مورد نیاز داشته باشید و خودتون رو برای یه مسابقه ماراتن اماده کنید نه یه مسابقه دو سرعت.

قدم دوم – روزانه چقدر زمان بگذارم؟

متاسفانه تبلیغات تلویزیونی برای سوددهی بیشتر گاهی سعی میکنن یادگیری زبان رو اسون تر از چیزی که هست نشون بدن. مثلا حتما تبلیغاتی با عنوان “یادگیری زبان با روزی 10 دقیقه” رو دیدید یا شنیدید. در واقعیت با روزی ده دقیقه تمرین یادگیری زبان خیلی سخت خواهد بود. مخصوصا در ابتدای کار شما به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. توجه کنید که مغز انسان برای آماده شدن به کمی زمان نیاز داره پس احتمالا پنج دقیقه اول تمرین شما فقط صرف گرم کردن و مرور میشه تا برای یادگیری اماده بشید.

با توجه به تجربه شخصی، من زمانی بین 30 دقیقه تا 1 ساعت در روز رو پیشنهاد میکنم. مخصوصا برای شروع یادگیری سعی کنید زمان بیشتری برای یادگیری اختصاص بدید چون با پیشرفت و گذشت زمان روند یادگیری ساده تر میشه و با زمان کمتر هم میشه کار رو جلو برد.

قدم سوم – زمانم رو چطور تقسیم کنم؟

تقسیم بندی زمان یکی از بخش های مهم دیگه برای یادگیریه. منابع مختلفی برای یادگیری وجود دارن که بسته به سلیقه میتونید از بین اونها انتخاب کنید (با توجه به زیاد بودن منابع من به طور مختص به یکی اشاره نمی کنم) برای افراد مبتدی معمولا پیشنهاد میکنم بخشی از زمان رو برای یادگیری اصول اولیه گرامری و بخش دیگه رو برای یادگیری واژه اختصاص بدن. با گذشت کمی زمان و آشنایی به اصول گرامری بهتره سهم گرامر کمتر بشه و به جای اون مهارت شنیداری تمرین بشه و همچنان به یادگیری واژه ادامه بدید.

در سطوح بالاتر میتونید به جای یادگیری مستقیم به طور همزمان بخشی از یادگیری رو به دیدن فیلم، گوش دادن موسیقی و خواندن کتاب اختصاص بدید. سعی کنید به طور همزمان دانش واژه خودتون رو هم گسترش بدید.

قدم چهار – چطور تمرین کنم؟

بعد از مشخص کردن زمانبندی برای یادگیری قدم بعدی روش یادگیری خواهد بود، برای این کار من هر مهارت رو به صورت جداگانه اما خلاصه مشخص میکنم:

  • یادگیری واژه: بخش بزرگی از روند یادگیری یه زبان، بخش یادگیری واژه هاست. فرقی نمیکنه مبتدی باشید یا پیشرفته، به هر حال باید در طول زمان گنجینه واژگان خودتون رو بهبود بدید. در رابطه با یادگیری حتما به همراه واژه نحوه تلفظ درست اون رو هم یاد بگیرید. نکته مهم بعدی شکل های گرامری دیگه از واژه هستن، مثلا شکل گذشته افعال یا شکل جمع اسامی (اگر بی قاعده بود). در نهایت یادگیری واژه با مثال خیلی توصیه میشه. نیازی نیست الزاما مثال ها رو هم به همراه واژه حفظ کنید اما سعی کنید همزمان مثال های رو هم مرور کنید. سعی کنید همیشه یه دیکشنری خوب (آنلاین، برنامه یا کتاب) دم دست داشته باشید.
  • یادگیری گرامر: هر زبان از دسته ای اصول گرامری و تعداد زیادی جزئیات گرامری تشکیل شده. در صورتی که مبتدی هستید پیش از اینکه بتونید درک درستی از ساختار زبان داشته باشید باید با اصول اولیه گرامر اون زبان اشنا بشید. مثلا بدونید که کلمات در زبان انگلیسی به صورت کلی چطور جمع بسته میشن. یا زمان های مهم مثل گذشته ساده، حال ساده و اینده چطور ساخته میشن. با دونستن این ساختارهای اصلی شما پایه یادگیری خودتون رو میسازید. در طول زمان باید به سراغ استثناها و جزئیات برید تا دید دقیقی روی گرامر پیدا کنید. در صورتی که پایه های گرامری رو یاد بگیرید حتی میتونید به طور ناخوداگاه و در طول تمرین برخی نکات گرامری رو یاد بگیرید.
  • بهبود توانایی شنیداری: این بخش، بخشیه که خیلی وقتا توجه کافی بهش نمی شه. توانایی شنیداری یه بخش بسیار مهم از یادگیریه که به طور مستقیم روی توانایی مکالمه هم تاثیر میذاره. برای بهبودش باید سعی کنید فایل های شنیداری مناسب با سطح خودتون (نه خیلی اسون و نه خیلی مشکل) پیدا کنید. بعد سعی کنید ابتدا فایل رو گوش بدید و کلمات جدیدش رو یاد بگیرید و در نهایت بارها و بارها اون رو گوش بدید و تکرار کنید تا ساختارهای کلامی اون توی ذهن شما شکل بگیره.

قدم آخر – زبان را وارد زندگیتان کنید!

این کار برای افرادی که هنوز مبتدی هستن خیلی ساده نیست اما بعد از گذشت 3-6 ماه از شروع یادگیری میتونید برخی از تفریحاتتون مثل کتاب خوندن، اهنگ گوش دادن یا فیلم دیدن و حتی چرخ زدن در شبکه های اجتماعی رو با زبان مخلوط کنید. سعی کنید تفریحاتی  در زبان جدید برای خودتون پیدا کنید. توجه کنید که اینطوری زمان تفریح شما به زمان تمرین هم تبدیل میشه و دیگه نیازی به 1 ساعت زمان تمرین روزانه نخواهید داشت بلکه میتونید همون 1 ساعت رو به صورت همزمان تمرین و تفریح کنید.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

6 comments