یادگیری تلفظ زبان انگلیسی

5 نکته بسیار مهم در بهبود لهجه انگلیسی

خیلی از فارسی زبانهایی که زبان انگلیسی را در طول بزرگسالی یاد میگیرند میتوانند به طور کاملا مسلط به این زبان صحبت کنند، اما در بسیاری از موارد لهجه آنها هرگز مشابه یک انگلیسی زبان بومی نمی شود. در این مطلب میخواهم در رابطه با 5 نکته بسیار مهم در یادگیری لهجه انگلیسی و تلفظ درست صحبت کنم که کمک بسیار زیادی به شما در بهبود لهجه می کنند.

1 – تفاوت در تلفظ صدای “ر” بین فارسی و انگلیسی

صدای حرف “ر” در فارسی برخلاف انتظار، با صدای حرف “r” در زبان انگلیسی تفاوت آوایی دارد. گرچه این دو صدا نزدیک هستند اما یکی نیستند و نحوه تلفظ درست این صدا کمک زیادی به بهبود لهجه شما می کند. صدای “ر” در فارسی یک صدای لرزشی است. برای ساخت آن ما زبان به قسمت جلوی سقف دهان میچسبانیم و سپس هوا به طور لرزشی آن را باز و بسته می کند. در شکل انگلیسی این صدا، زبان به سقف دهان نمی چسبد و با فاصله کمی نسبت به ان قرار میگیرد پس این صدا در انگلیسی لرزشی نیست بلکه ناسوده است (به صورت کلی حرف r، صدای رقیقتری در انگلیسی نسبت به فارسی دارد). نحوه نوشتن این دو صدا هم در فونتیک IPA متفاوت است، صدای فارسی به صورت /ɾ/ و صدای انگلیسی به صورت /r/ نوشته می شود. با رعایت همین نکته لهجه شما به تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

2- تفاوت بین صدای v و w

احتمالا این موضوع را از قبل می دانید که صدای دو حرف v و w در انگلیسی متفاوت هستند. البته به علت آشنا نبودن با این موضوع در طول دوران مدرسه، معمولا فارسی زبانها مدت زیادی حرف w را به اشتباه تلفظ کرده اند و اصلاح این مشکل نسبتا زمانبر است. در صورتی که به تفاوت نحوه تلفظ دو صدای v و w آشنا نیستید، صدای v مشابه صدای حرف “واو” فارسی تلفظ می شود. یعنی در زمان ادای آن دندانهای بالا روی لب پایین قرار میگیرند، صدای w تا حد زیادی مشابه صدای v تلفظ می شود با این تفاوت که دهان برای ادا کردن ان باید گرد باشد (مثل گرد در زمان گفتن “او”). به طور ساده برای ادا کردن صدای w باید دهان خود را گرد کنید و سپس v را ادا کنید (دندان الزاما روی لب قرار نمی گیرد).

3- توالی چند حرف بی صدا

در فارسی به صورت یک قاعده کلی، ما همیشه برای تلفظ هر حرف بی صدا، از یک حرف صدادار در کنار آن استفاده میکنیم. نمونه هایی که این قانون را نقض کنند بسیار اندک هستند. در زبان انگلیسی، این قاعده به مراتب بیشتر نقض می شود. بسیاری از کلمات با ترکیب دو حرف بیصدا پشت سرهم شروع می شوند که تلفظ آنها را برای زبان اموزان فارسی زبان سخت می کند. برای تلفظ کلماتی مانند student ما به طور ناخوداگاه یک حرف بیصدا به ابتدای کلمات اضافه می کنیم و ان را به صورت اِستیودنت تلفظ می کنیم که درست نیست. در برخی موارد این موضوع حتی موجب درک اشتباه کلمه هم خواهد شد (ممکن است یک انگلیسی زبان واژه را به صورت a student بشنود). با وجود اطلاع از این نکته، اصلاح ان به تمرین نیاز دارد.

4- ساختار نوشتاری انگلیسی

ساختار نوشتاری فارسی به نسبت مشخص و ساده است. همه حروف بی صدا و حروف صدادار بلند نوشته می شوند. تنها چیزی که نوشته نمی شود حروف صدادار کوتاه هستند که حدس زدن آنها زیاد مشکل نیست. هر حرف معرف یک صداست و تعداد بسیار کمی استثنا برای تلفظ وجود دارد. ساختار نوشتاری انگلیسی به مراتب پیچیده تر و نامرتب تر از فارسی است، این موضوع معمولا به مشکلات تلفظی جدی در یادگیری انگلیسی منجر می شود. در انگلیسی بسیاری از حروف خوانده نمی شوند (این موضوع قواعد روشنی هم ندارد)، حروف می توانند به صورت ترکیب یک صدای جدید بسازند برای مثال ترکیب s و h به صورت sh صدای “ش” را بسازد. در نهایت گاهی حروف صداهایی کاملا متفاوت از قواعد اصلی دارند مثلا در واژه enough (ایناف) صدای “ف” قاعده ساده ای ندارد. با توجه به این نکات بیشتر روشهای استاندارد یادگیری انگلیسی توصیه می کنند که از شکل نوشتاری واژه ها برای حدس زدن یا خواندن تلفظ آنها استفاده نکنید. با توجه به وجود تعداد زیاد استثناها، حتما باید تلفظ واژه ها را از طریق استاندارد نوشتاری فونتیک IPA یاد بگیرید. به همین دلیل یادگیری الفبای IPA در یادگیری انگلیسی همه است. (این الفبا را میتوانید از اینجا یاد بگیرید)

5- تعداد زیاد آواهای صدادار

زبان فارسی 6 حرف صدادار دارد. سه حرف صدادار بلند (آ، ای، او) و سه حرف صدادار کوتاه (فتحه، ضمه، کسره). یادگیری صدای هر حرف بسیار ساده است و قواعد مشخصی برای تلفظ هریک وجود دارد. ساختار حروف صدادار در انگلیسی بسیار متفاوت است. یادگیری نحوه تلفظ این حروف به نسبت پیچیده است و یکی از مهمترین عوامل موثر در لهجه شماست. گرچه انگلیسی 5 (یا به نوعی 6) حرف صدادار دارد اما تعداد آواهای صدادار این زبان به مراتب بیشتر هستند. در زبان انگلیسی بسته به لهجه ای که به ان صحبت می شود حداقل 13 واکه (اوای صدادار) وجود دارد. علاوه برآن حداقل 8 واکه مرکب (آوای صداداری که از ترکیب دو صدای دیگر ایجاد شده) هم وجود دارد. درک نحوه درست تلفظ هر حرف و هر صدا نسبتا مشکل است و نیاز به تمرین و تکرار دارد. برای شروع در این رابطه ابتدا با این صداها آشنا شوید و در طول یادگیری سعی کنید هر کلمه را با آواهای درستش فرا بگیرید. (در این صفحه میتوانید لیستی از آواهای صدادار انگلیسی ببینید)

نتیجه گیری

گرچه انگلیسی زبانی است که به گفته بسیاری، یادگیری آن به نسبت ساده است (در مقایسه با دیگر زبان ها) اما ساختار تلفظی به نسبت آشفته ای دارد. برخلاف بسیاری از زبان ها مثل فارسی که یادگیری تلفظ در آنها بخش ساده ای به حساب می آید. در رابطه با انگلیسی باید زمان مشخصی را به یادگیری تلفظ اختصاص داد و ابتدای یادگیری اصول ان را مدنظر قرار داد.

Ali Shahdoost

من علی شهدوست مدیر محتوای مجموعه بیاموز هستم. در اینجا در رابطه با نظرات و دغدغه‌هایم می‌نویسم. در صورتی که نظری داشته باشید از خواندنش خوشحال می‌شوم.

2 comments

  • من خیلی اتفاقی با ساییتون آشنا شدم.
    خیلی مطالبو قشنگ، مفید و مختصر توضیح دادید، ممنونم

  • با سلام و سپاس از توضیحات بسیار مفیدتون

    لطفاً یک اپ آموزش انگلیسی معرفی کنید که حتما تلفظ لغات ،جمله و گرامر داشته باشه و حتما حتما یادآوری مرور و امتحان هم داشته باشه.
    من کتاب و اپ ۵۰۴ لغت رو دارم و مقاله ی نقد شما را هم در موردش خواندم و با خیلی از نقدهاتون موافقم که جمله‌ی بندی و انتخاب الویت لغاتش خوب نیست اما قسمت مرور ها و یادآوری مرور ها و تلفظش رو‌خیلی دوست دارم ( هم تلفظ تند داره هم کند و هم لهجه ی بریتیش هم آمریکا ) و مرور دوره ای و دروس را خیلی دوست دارم اما معایبی که فرمودید رو داره.

    لطفاً یک اپ که جامع این موارد باشه معرفی کنید.
    خیلی خیلی ممنون
    پاینده باشید